Famous celebrations and festivals of Armenia

جشن‌ ها و فستیوال‌ های معروف ارمنستان

28 خرداد 1401

14 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

شما هر فصلی را برای سفر به ارمنستان انتخاب کنید قطعا با یکی از فستیوال‌ های معروف ارمنستان روبه‌رو می شوید و می توانید در جشن و شادی مردم این سرزمین سهیم باشید، مردم ارمنستان بسیار شاد هستند و این موضوع در سفر به ارمنستان کاملا مشهود است؛ از این جهت ارمنستان کشور جذابی برای سفر و گردشگری محسوب می شود که در واقع باید بگوییم یکی از جذاب‌های اصلی آن همین فستیوال‌های معروفیست که سالانه در فصول مختلف ارمنستان برگزار می شود؛ جشن‌ها و فستیوال‌ها در سرزمین‌های مختلف یکی از ساده‌ترین و شیرین‌ترین راه‌ها برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم سراسر دنیاست، پس بیایید در ادامه با شناخت بیشتر از فستیوال‌های ارمنستان با فرهنگ این مردم بیشتر آشنا شویم.

بعضی از جشنواره‌های ارمنستان ریشه در فرهنگ و مذهب مردم این سرزمین دارد در حالی که بعضی دیگر تنها برای سرگرمی یا جذب گردشگر و معرفی ارمنستان برگزار می شود.

در سفر به ارمنستان این فستیوال ها را تجربه کنید

جشن ناواسارد

در تقویم ارمنستان 11 اوت اولین روز سال جدید است و همه مردم این روز را جشن می گرفتند؛ طبق افسانه ای گفته می شود در این روز خدایان به زمین می آیند و بعد از شنا کردن در رودخانه ای مقدس از بالای تپه به تماشای شادی مردم می پردازند علاوه بر این گفته می شود در این زمان کشتی نوح در سرزمین آرارات فرود آمد، البته بعد از عوض شدن تقویم این جشن بین مردم ارمنستان به عنوان آغاز سال جدید تغییر کرد و مردم به جای آن کریسمس را برگزار می کنند اما همچنان از این سنت قدیمی یاد می شود و مردم آن روز را به جشن و پایکوبی می پردازند.

 

جشن عید پاک | Easter Festival

به عنوان اولین کشور مسیحی جشن عید پاک یکی از مهم‌ترین آیین‌های مردم این سرزمین است و در واقع بزرگترین جشن مسیحیان محسوب می شود چون مسیحیان معتقد هستند در این روز عیسی مسیح بعد از به صلیب کشیده شدن دوباره زنده می شود، به همین دلیل این روز به “معاد مسیح” نیز معروف است.  از آداب این روز می توان به رنگ کردن تخم مرغ و تزئینات خرگوش‌های شکلاتی اشاره کرد چرا که گفته می شود خرگوش‌ها تخم‌های رنگی را در باغ پنهان می کردند تا کودکان آن‌ها را پیدا کنند و بخورند؛ این جشن در بهار بعد از اولین قرص کامل ماه برگزار می شود و تاریخ آن معمولا بین اواخر مارس و اوایل آوریل متغیر است و یکی از پنج تعطیلات اصلی در کلیسای ارامنه است.

 

جشنواره روز جهانی جاز در ارمنستان | YEREVAN JAZZ DAY

یکی از جشن‌هایی که هر ساله در 30ام ماه آوریل در ارمنستان برگزار می شود، فستیوال روز جهانی جاز است ؛ البته طرفدارن موسیقی در سراسر دنیا در این روز جشن‌های بزرگی برگزار می کنند، کشور ارمنستان نیز با دعوت کردن هنرمندان ارمنی و همین طور هنرمندان خارجی این روز را در مجتمع آبشار ایروان جشن می گیرد.

 

جشنواره دلمه در ارمنستان

دلمه یا دولما از غذاهای اصلی و مهم ارمنستان به شمار می آید و مردم در فصول مختلف سال در وعده‌های غذایی خود این غذا را قرار می دهند، حتی رستوران‌هایی تنها به پختن دلمه‌های خوشمزه شهرت پیدا کرده کرده اند، یکی از رستوران‌های معروف ایروان به نام دولماما نیز نام خود را از این غذا گرفته است. این فستیوال در روستایی به نام هنابرد در استان آرارات برگزار می شود و آشپزهای ارمنی از سراسر کشور دور هم جمع می شوند و دلمه‌های متنوعی می پزند، البته دلمه اصلی ارمنستان که از غذاهای سنتی آن‌ها محسوب می شود گوشت چرخ کرده و مخلفاتیست که داخل برگ درخت مو گذاشته می شود؛ پس اگر در اواخر ماه می به این کشور سفر کردید این فستیوال خوشمزه را از دست ندهید چون فستیوال دقیقا در 20ام این ماه برگزار می شود و در آن روز بازدیدکنندگان می توانند انواع دلمه‌های خوشمزه را یک جا تست کنند البته جشن تنها با خوردن دلمه برگزار نمی شود مراسمی مانند رقص و پایکوبی و آوازهای محلی نیز دارد، بعضی از مردم نیز در این روز صنایع دستی مختلفی با خود همراه دارند که برای فروش به نمایش می گذارند؛ به علاوه در نزدیکی این روستا شهر باستانی دوین نیز قرار دارد که در آن آثار به جای مانده از شهرسازی زمان قدیم ارمنستان دیده می شود.

 

جشنواره توت در ارمنستان

جشن توت یکی دیگر از جشن‌های مردم ارمنستان است که هر سال در 7ام جولای در پارک منطقه ای گوریس در استان سیونیک برگزار می شود و در واقع هدف از آن جذب تورست بیشتر به این منطقه است تا بتوان جاذبه‌های گردشگری این شهر  در ارمنستان را افزایش داد؛ در طول جشن برنامه‌هایی مانند رقص محلی، موسیقی سنتی ارمنستان نیز اجرا می شود و در آخر گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند از بازارچه محلی آن صنایع دستی و غذاهای سنتی و … تهیه کنند. البته شهر گوریس از نقاط دیدنی و جاذبه‌های گردشگری ارمنستان نیز محسوب می شود و سالانه مردم برای دیدن صخره‌های عجیب و غارهای آن به این منطقه قدیمی سفر می کنند؛ اما اصلی‌ترین جاذبه گردشگری این منطقه صومعه تاتو است که در بای تپه ای بلند قرار دارد؛ اگر به این منطقه سفر کردید می توانید یکی از  طولانی‌ترین تله کابین‌های جهان را  سوار شوید و نمای این کلیسای قدیمی و طبیعت زیبای اطراف آن را از بالا تماشا کنید.

 

جشنواره ورداور در ارمنستان

این کلمه در زبان ارمنی دو معنای جداگانه دارد، یکی به معنی پاشیدن آب و دیگری به معنی شکوفه دادن گل رز؛ در داستان‌های قدیمی آمده است الهه عشق در این سرزمین عصاره گل رز یا همان گلاب را روی مردم می ریخت تا با عشق از مردم در برابر شر و بدی دفاع کند؛ از این روز مردم ارمنستان هر سال در 8  جولای در سراسر کشور به شادی می پردازند و همه به یکدیگر آب می پاشند، اگر در این زمان به ارمنستان سفر کردید تعداد لباس بیشتری به همراه داشته باشید چون مردم در خیابان‌ها در حال خیس کردن یکدیگرند و کمتر احنمال دارد که شما خیس نشوید.

 

جشنواره بین المللی فیلم زردآلوی طلایی در ارمنستان

در این جشنواره که اولین بار در سال 2004 برگزار شد، فیلم‌هایی با موضوعات مختلف از جمله مسائل اجتماعی، زندگی روزمره مردم و … به نمایش در می آیند، علاقه مندان به فیلم و سینما می توانند از تاریخ 8ام تا 15ام جولای فیلم‌های درجه یک دنیا را در سینما مسکو ایروان تماشا کنند، اصغر فرهادی نیز در سال 2011 با فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از برندگان این جشنواره بوده است؛ هدف اصلی این جشنواره تشویق خلاقیت فیلم سازان و ایجاد گردهمایی و ارتباطات گسترده میان آن‌هاست.

 

جشنواره رنگ در ارمنستان

همان طور که از نام این جشنواره پیداست مردم رنگ‌های بی خطر را به یکدیگر می پاشند، اما روال به این صورت است که مردم در یکی از روزهای ماه جولای از صبح در مجتمع همیلار جمع می شوند و بعد از کمی نرمش کردن مسافتی حدود 5 کیلومتر را می دوند و در طی مسیر یکدیگر را غرق در رنگ می کنند در نهایت به سه زن و همین طور سه مرد که زودتر از همه به خط پایان رسیده باشند هدیه ای داده می شود.

 

جشنواره تاراز در ارمنستان

یکی از جشنواره‌های جالب در ارمنستان جشنواره تاراز است که مردم در آن لباس‌هایی محلی به تن می کنند و با موسیقی محلی و سنتی ارمنستان در کنار یکدیگر به جشن و شادی می پردازند. این جشنواره در 4امین روز از ماه آگوست در شهر ایروان پایتخت ارمنستان برگزار می شود؛ در این فستیوال شما می توانید لباس‌های محلی بی نظیر را با تزئینات کار شده و ظریف ببینید و البته اگر بخواهید با آن‌ها نیز عکس بگیرید.

 

جشنواره بالن‌ ها در ارمنستان

جشنواره بالن‌ها از جشنواره‌های هیجان انگیر ارمنستان است که معمولا در تاریخ 15 تا 18 سپتامبر در میدان جمهوری ایروان برگزار می شود؛ جشنواره با پشتیبانی شرکت اسکای بای skyball انجام می شود و هدف اصلی آن توسعه و رونق بخشیدن صنعت گردشگری ارمنستان است؛ یکی از بهترین زمان‌های سفر به ارمنستان دقیقا همین بازه زمانیست چرا که هم آب و هوای خوبی دارد و همین در این سه روز آسمان ایروان در بالن‌هایی رنگی از کشورهای مختلف غرق می شود.

 

جشن برکت انگور در ارمنستان

جشن برکت انگور یکی از جشن‌های سنتی و مذهبی مردم ارمنستان محسوب می شود و گفته می شود در این روز حضرت مریم به آسمان‌ها عروج کردند، در مراسم برگزاری این جشن، کلیساها انگورها را طی مراسمی متبرک می کنند و به مردم می دهند؛ انگور مقدس‌ترین میوه در بین مردم مسیحی است و جشن برکت انگور یا جشن تبریک انگور نیز جز پنج تعطیلی اصلی کلیساها است.

 

جشنواره پشم چینی در ارمنستان

سال 2014 اولین باری بود که این جشنواره برگزار شد و هدف اصلی آن توسعه پروش دام و تقدیر از این صنعت است به همین دلیل در استان سیونیک که بالاترین سطح دامپروری را دارد، برگزار می شود. در روز جشن یعنی 8ام ماه ژوئن مردم از 7 روستای نزدیک گرد هم می آیند و با پختن غذاهای سنتی و خوشمزه، و در کنار آن با به نمایش گذاشتن صنایع دستی سنتی، به پشم چینی مشغول می شوند البته پشم چینی به صورت مسابقه برگزار می شود و شرکت کنندگان باید در کمترین زمان این کار را انجام دهند؛ ناگفته نماد یکی دیگر از اهداف اصلی این جشنواره کمک به صنعت گردشگری این منطقه نیز بوده است.

 

جشنواره ماهی در ارمنستان

یکی از مورد علاقه‌ترین جشنواره‌های ارمنی، جشن ماهی است، آن‌ها ماهی را نمادی از مسیحیت می دانند و هر سال 11 آوریل در منطقه  کوتایک در شهر ابوویان سرآشپزهای حرفه ای در کنار یکدیگر جمع می شوند و غذاهای مختلفی با ماهی درست می کنند. در این جشنواره مردم سعی می کنند دستورالعمل‌های قدیمی و جدید طبخ ماهی را ارائه دهند، بازدید کنندگان می توانند غذاهایی با طعم‌های مختلف از ماهی را تجربه کنند.

 

جشنواره باربیکیو در ارمنستان

مردم ارمنستان مردم سرزنده و شادی هستند و به غذا اهمیت زیادی می دهند، یکی از جشن‌های این مردم جشنواره باربیکیو است که از سال 2009 در منطقه اختالا در تاریخ 18 و 19 ماه آگوست برگزار می شود، در این جشنواره مردم و آشپزها در کنار یکدیگر می آیند و به طبخ کباب‌های مختلف محلی می پردازند؛ آن‌ها می گویند ما آنقدر کباب را دوست داریم که برای آن جشنواره برگزار می کنیم؛ نکته جالب اینجاست از آنجایی که مردم ارمنستان بسیار خوش برخورد و مهمان نواز هستند کباب‌هایی از گوجه، بادمجان، قارچ، کدو و … برای افراد گیاه خوار نیز در نظر گرفته اند. تمام جشن‌ها در ارمنستان با شادی و موسیقی همراه است در این جشن نیز مردم علاوه بر خوردن کباب به شادی و پایکوبی می پردازند؛ صومعه آختالا که از آثار با ارزش ارمنستان قدیم است، نیز در این منطقه قرار دارد.

 

جشنواره عسل در ارمنستان

از دیگر جشنواره‌های ارمنستان که مردم در دل طبیعت به پا کرده و در آن همراه با موسیقی شادی می کنند، جشنواره عسل است؛ جشنواره ای شیرین که اگر طرفدار مزه‌های شیرین باشید حتما ز آن لذت می برید؛ زمان برگزاری این جشنواره معمولا 10امین روز ماه آگوست است که در استان تاووش در شمال شرقی ارمنستان به پا می شود مردم عسل‌های طبیعی و خوشمزه و همین طور شهد میوه‌های شیرینی چون توت و انگور را عرضه می کنند. اگر برای شرکت در این جشنواره به استان تاووس رفتید فراموش نکنید سری هم به صومعه غارتسین در شهر دیلیجان و صومعه گوشاوانک در این استان بزنید که از نقاط دیدنی و گردشگری ارمنستان به شمار می روند.

 

جشنواره هدیه ای از سیونیک در ارمنستان

بعضی از جشنواره‌های ارمنستان ریشه در فرهنگ و مذهب مردم این سرزمین دارد در حالی که بعضی دیگر تنها برای سرگرمی یا جذب گردشگر و معرفی ارمنستان برگزار می شود. جشنواره هدیه ای از سیونیک در واقع جشنواره ای است که مردم استان سیونیک در آن به نمایش دادن غذاها، لباس‌های محلی، صنایع دستی و … شهر می پردازند، این جشنواره از میدان گریگور تا اولد گوریس ادامه دارد؛ زمان برگزاری این جشنواره اولین شنبه ماه جولای است؛ جشنواره هدیه ای از سیونیک در غالب بازارچه ای برگزار می شود که گردشگران علاوه بر خرید از آن می توانند فرهنگ و رسومات مردم را از نزدیک ببینند؛ در طول جشنواره مردم ارمنستان از روی عادت و مهمان نوازی به شما نان و نوشیدنی تعارف می کنند.

 

جشنواره گاتا در ارمنستان

گاتا نوعی نان محلی است که یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در سفره‌های ارمنی است و بیش‌تر از هرچیزی در آن آرد، شکر و کره دیده می شود البته این پایه تهیه نان است و به آن مواد دیگری نیز اضافه می شود و انواع مختلف دارد؛ جشنواره در روستای خاچیک برگزار می شود و مردم با انواع گاتاهای خوشمره، غذاهای محلی و نوشیدنی به استقبال گردشگران می آیند؛ هر ساله گاتایی بزرگ نیز در مرکز این شهر پخته می شود، این جشنواره اغلب در 21امین روز از ماه سپتامبر همراه با ساز و آواز برگزار می شود؛ در خاچیک علاوه بر جشنواره گاتا می توانید از کلیساهای ختاککراتس و خارکف نیز دیدن کنید به علاوه موزه خانه Paruyr Sevak’s یکی از شاعران ارمنی نیز در این منطقه واقع شده است.

 

جشنواره تفریحات ماجراجویانه در ارمنستان

این جشنواره از جشنواره‌های جدید در ارمنستان است که در 27 جولای در پارکی محافظ شده در استان تاواش برگزار می شود، علاقمندان از ارمنستان و کشورهای دیگر در این پارک جمع می شوند و تفریحاتی مانند کوهنوردی، پاراگلایدر، کمپ و … را تجربه می کنند. این یک فرصت فوق العاده برای افرادیست که دوست دارند هیجان زیادی تجربه کنند چون ورزش‌هایی مانند زیپ لاین نیز برگزار می شود؛ البته این جا بیشتر همه چیز به صورت رقابت انجام می شود و در نهایت از برندگان نیز تقدیر می شود.

 

جشنواره هندوانه در ارمنستان

در ایروان در فصل تابستان، ماه جولای جشنواره ای به نام جشنواره هندوانه توسط شهرداری برگزار می شود، تا علاوه بر سرگرمی و شادی مردم خنکی هندوانه کمی از گرمای تابستان کم کند؛ جشنواره در کنار دریاچه سوان برگزار می شود که علاوه بر موسیقی و پایکوبی، مسابقه حکاکی پوست هندوانه نیز اجرا شده و در نهایت از طرف شهرداری ایروان هدیه ای برندگان آن می دهند.

 

جشنواره نان در کوه ارمنستان

علاوه بر جاذبه‌های گردشگری ایروان، جشنواره‌هایی که سالانه در ایروان برگزار می شوند نیز از جذابیت‌هاییست که گردشگران زیادی را به این شهر کشانده است، یکی از این جشن‌ها، جشنواره نان است؛ که 13 ژوئن هر سال  به ارزش معنوی نان و همین طور سختی تهیه و پختن آن اشاره می شود و انواع نان‌های محلی را پخته و در اختیار بازدید کنندگان قرار می دهند؛ در طی جشنواره در کنار نان‌های سنتی ارمنستان، غذاهای محلی نیز ارائه می شود.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور