Armenia International Airport

فرودگاه بین المللی ارمنستان

2 تیر 1401

7 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

قطعا در مورد سفر به ارمنستان و جاذبه های توریستی آن بسیار شنیده اید، اما این موضوع که چطور و چه زمانی به ارمنستان سفر کنید نیز اهمیت بالایی دارد. ارمنستان جز کشورهای پر توریست بوده و به همین دلیل امکانات رفاهی و خدماتی لوکس و مدرنی را در اختیار گردشگران خود می گذارد. غالبا ارمنستان در تمام سال پذیرای گردشگران است اما چون آب و هوای معتدل و سردی دارد زمستان ها خصوصا در مناطق کوهستانی هوا به شدت کاهش می باید. اغلب ایرانی ها برای سفر به این کشور نوروز را انتخاب می کنند. زمانی که هوا رو به گرمی می رود و از طرفی انتخاب شهر ایروان بسیار هوشمندانه است چون بهترین و توریستی شهر ارمنستان به حساب می آید. اگر دقت کرده باشید تمام مسیرها نیز به ایروان ختم می شود. جدای از این موارد یکی از مهم ترین فاکتورها در سفر وسیله نقلیه ای است که از آن استفاده می شود که بسته به نوع آن زمان سفر و کیفیت آن تغییر می کند، بنابراین بسیار مهم است که کشور توریستی از پایانه های مهم  و گوناگون مجهز حمل و نقل مانند فرودگاه، راه آهن و اتوبوسرانی برخوردار باشد، هواپیما یکی از راحت ترین و ایمن ترین وسایل حمل و نقل عمومی محسوب می شود و ارمنستان نیز با دانستن این مهم امکانات و تجهیزاتی مدرن را برای صنعت هوایی خود تدارک دیده است و این موضوع کمک شایانی به صنعت گردشگری کشور و همین تور افزایش مسافران تور ایروان کرده است.

 

فرودگاه زوارتنوتس به عنوان تنها فرودگاه بین المللی ارمنستان و یکی از فرودگاه های مهم منطقه قفقاز در سال بیش از 3 میلیون مسافر را جا به جا می کند.

فرودگاه بین المللی ایروان | Yerevan International Airport

ارمنستان با داشتن تاریخ و تمدنی کهن همیشه مورد توجه گردشگران زیادی بوده و جاذبه های توریستی و گردشگری ارمنستان فرصتی مناسب برای رشد صنعت گردشگری در این کشور فراهم کرده است؛ ایروان مهم ترین و پر جمعیت ترین شهر ارمنستان است و از آنجایی که پایتخت ارمنستان بوده موقعیت سیاسی و اجتماعی بالایی دارد؛ فرودگاه بین المللی ارمنستان به نام فرودگاه زوارتنوتس که در واقع مهم ترین فرودگاه این کشور بوده نیز در محدوده غرب این شهر با فاصله 12 کیلومتری آن واقع شده و به همین دلیل به نام فرودگاه ایروان شناخته می شود؛ فرودگاه بین المللی ایروان تنها فرودگاه بین المللی ارمنستان است که با سه ترمینال جزو پرترافیک ترین فرودگاه های این کشور شناخته شده است.

 

تاسیس فرودگاه بین المللی ایروان

ساخت و تاسیس فرودگاه بین المللی زوارتنوتس از سال 1961 در زمان شوروی سابق شروع شد و چندین شرکت طراحی و معماری این پروژه را به دست گرفتند که البته نقشه و طرح آن در مرور زمان تغییراتی نیز پیدا کرد؛ در سال 1980 فرودگاه وارد فاز جدیدی از ساخت شد و سال 1985 با توجه به استاندارهای بین المللی بخش هایی که تا آن روز به پایان رسیده بودند بازسازی شدند، بسیاری از بخش ها در زمان حکومت شوروی آغاز به کار کرده بودند و بعد از فروپاشی این حکومت و استقلال ارمنستان، در سال 1998 بخش های نهایی طرح اولیه آن تکمیل شد؛ تا این زمان فرودگاه سالانه بیش از هزاران تن بار را جا به جا می کرد، چندین سال بعد ساخت فاز بین المللی آن آغاز شد و در سال 2008 ترمینال بین المللی جدید این فرودگاه به بهره برداری رسید و ساخت ترمینال بعدی نیز در سال 2011 به اتمام رسید؛ امروزه این فرودگاه به عنوان تنها فرودگاه بین المللی ارمنستان و یکی از فرودگاه های مهم منطقه قفقاز در سال بیش از 3 میلیون مسافر را جا به جا می کند.

 

امکانات فرودگاه بین المللی ایروان

در کل این فرودگاه سه ترمینال دارد که اولین آن در همان سال های ابتدایی ساخته شده و امروزه تقریبا از آن استفاده نمی شود اما به دلیل معماری خاص آن قرار است به عنوان آثار ملی ارمنستان به ثبت برسد، دو ترمینال دیگر مربوط به پرواز های داخلی و خارجی هستند که در حال حاضر نیز این دو ترمینال فعال هستند و از به روز ترین امکانات و تجهیزات برخوردارند؛ همین طور در ترمینال 2 فرودگاه بخشی VIP برای مهمانان خاص و سران دولتی در نظر گرفته شده است البته بخشی نیز برای مسافران اختصاص دارد که می توانند با پرداخت هزینه ای اضافی از خدمات VIP فرودگاه استفاده کنند؛ این فرودگاه در سال 2013 جایزه بهترین فرودگاه را در بین کشورهای مستقل از آن خود کرد و امروز با ظرفیت 3.5 میلیون مسافر از مهم ترین دستاوردهای صنعت حمل و نقل ارمنستان محسوب می شود. 

در سالن فرودگاه فروشگاه های بی نظیری تعبیه شده است و بسیاری از برندهای ارمنستان در آن دیده می شود، این فروشگاه ها شامل محصولاتی مانند سوغاتی های ارمنستان، شیرینی ها، لباس، صنایع دستی، لوازم الکترونیک و… می شود، به علاوه خدماتی مانند سرویس های موبایل و اینترنت، صرافی و ارز، خدمات مسافربری و گردشگری، بانک، خدمات پستی، گل فروشی، عکاسی حرفه ای و … در این فرودگاه ارائه می شود.

 اگر سری به سایت اصلی فرودگاه بزنید، می توانید دقیقا از خدمات وامکانات آن اطلاع پیدا کنید، با استناد به سایت فرودگاه بسیاری از فروشگاه های بین المللی مانند فروشگاه های شرکت Dufry که خدمات و محصولات خود را به صورت فروشگاه های زنجیره ای در سراسر دنیا ارائه می دهند، در این فرودگاه نیز شعبه دارند و کالاهایی مانند عطر، چرم، اسباب بازی، زیورالات را می توان از آن تهیه کرد و البته این امکان در نظر گرفته شده که مسافران خرید را از قبل به صورت اینترنتی انجام داده و هنگام ورود به فرودگاه تنها آن را تحویل گرفته به سفر خود ادامه دهد، این شرکت در بسیاری از پایانه های بزرگ دنیا مانند کشتی رانی ها، خطوط هوایی و راه آهن ها در اروپا، آمریکا و آسیا فعالیت دارد. 

این فرودگاه خدمات دیگری از جمله خدمات Fast Track و Business Launch را ارائه می دهد و همچنین افراد با ناتوانی جسمی یا مادرانی که کودک خردسال دارند، خانم های باردار، افراد مسن می توانند انجام کارها را به عهده پرسنل و کارکنان این فرودگاه بسپارند تا هم در زمان کم تر و هم با آرامش بیشتر کارهایشان انجام شود، البته در این فرودگاه خدمات باربری، حمل، گردشگری و … نیز ارائه می شود.

 

دسترسی و موقعیت فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

همانطور که اشاره کردم فرودگاه در نزدیکی ایروان قرار دارد و برای رفتن به آن می توانید از اتوبوس ها و تاکسی های ایروان استفاده کنید، تاکسی رانی های مختلفی در این فرودگاه فعالیت دارند و خط اتوبوس آن از سال 2017 به صورت شبانه روزی فعالیت داشته و در بازه زمانی 30 دقیقه اتوبوس ها حرکت می کنند؛ سالانه خطوط هواپیمایی مختلفی از سراسر دنیا به این فرودگاه پرواز دارند که یکی از پرتردد ترین آن ها خطوط هواپیمایی ایرانی هستند.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور