The culture and customs of the Armenian people

فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان

1 تیر 1401

7 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

با وجود این که ارمنستان در همسایگی ایران قرار دارد و می توان شباهت‌ هایی میان بخش‌هایی از فرهنگ این مردم و ایرانیان پیدا کرد اما بخش بزرگی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارمنستان برای ما ناشناخته است و ممکن است در سفر به ارمنستان برایمان تازگی داشته باشد؛ پس در ادامه این مطلب را دنبال کنید تا شناخت بیشتری از این مردم و سرزمین کهنشان داشته باشید چون آشنایی با فرهنگ ملل مختلف یکی از جذاب‌ ترین قسمت‌های سفر به کشورهای دیگر محسوب می شود.

مردم ارمنستان تاریخ کهنی دارند که بخش اعظم آن را مسیحیت تشکیل داده و به همین جهت کلیسا جزئی از فرهنگ آن‌ها به شمار می رود.

فرهنگ ارمنستان در یک نگاه

ارمنستان کشوری که بخش بیشتر آن در فلات قرار دارد، در گذشته “‌هایستان” نامیده میشد. این نام از  بنیانگذار ملت ارامنه به اسم‌ “هایک” که از نوادگان نوح پیامبر نیز بوده، گرفته شده است. مردم ارامنه از زمان‌های بسیار قدیم، بیش از هزار سال پیش در این سرزمین زندگی می کردند و جز اولین گروهی بودند که مسیحیت را به عنوان دین رسمی سرزمینشان پذیرفتند، از این رو آداب و رسوم مسیحیت بخشی از فرهنگ اصلی مردم این سرزمین را تشکیل می دهد. از طرفی تسلط روسیه و ایران به ارمنستان در دوره‌های مختلف زمانی باعث شده تا بخشی از فرهنگ آن‌ها به رسوم و سنن مردم این کشورها نیز شبیه باشد. همین موضوع نیز توجه گردشگران ایرانی را به تور ارمنستان بیشتر می کند. از طرفی مردم این شهر نوروز را به عنوان جشنی برای آغاز بهار به شادی می پردازند. ارمنستان می تواند یکی از بهترین سفرهای تان باشد. از نظر هزینه نیز این کشور نسبت به دیگر کشورها به صرفه تر است. پایتخت این کشور ایروان است که به نسبت جمعیت زیادی دارد و بخش زیادی از جاذبه‌های گردشگری ارمنستان نیز در آن قرار گرفته است.

 

زبان مردم ارمنستان

زبان رسمی این کشور ارمنی است اما در زمان حضور روسیه، مردم زبان روسی را نیز فراگرفتند و امروزه زبان روسی به عنوان زبان دوم ارمنستان شناخته می شود؛ البته زبان ارمنی به دو بخش ارمنی شرقی و ارمنی غربی تقسیم می شود و که در قسمت‌های مختلف کشور می توانید هر دو نمونه آن را ببینید، مردم ارامنه ای که در داخل ایران زندگی می کنند بیشتر به زبان ارمنی شرقی صحبت می کنند؛ رسم الخط این مردم در گذشته از خط یونانی و سریانی گرفته شده بود و برای اولین بار فردی به نام مسروب ماشتوتس رسم الخط ارمنی را اختراع کرد؛ در سفر به ارمنستان نباید انتظار داشته باشید مردم زبان انگلیسی را بلد باشند بلکه جز در هتل‌ها و بعضی مراکز در جاهای دیگر کمتر کسی را می بینید که به این زبان مسلط باشد.

 

دین مردم ارمنستان

می توان گفت قبل از ظهور مسیحیت در ارمنستان، مردم آن بیشتر بت پرست بودند و با ورود مسیحیت به این کشور تاریخی جدید در آن رقم خورد که بخش‌های مختلفی از زندگی و فرهنگ آن‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد؛ در واقع پایه‌های مسیحیت در این سرزمین توسط حواریون حضرت مسیح گذاشته شد و در نهایت فعالیت‌های رهبر مذهبی آن‌ها یعنی گریگور روشنگر سبب شد تا در سال‌های بعد مردم دین مسیحت را به عنوان دین رسمی خود بپذیرند؛ امروزه  نیز در سراسر ارمنستان کلیساهای بزرگ و قدیمی می بینیم که همگی به جای مانده از تاریخ این سرزمین هستند؛ بسیاری از جاذبه‌های گردشگری ایروان و شهر‌های دیگر ارمنستان نیز همین کلیساها هستند.

 

اهمیت خانواده در فرهنگ ارمنستان

شاید بتوان یکی از شباهت‌های مردم ارمنستان و ایران را در اهمیت به بنیان خانواده دانست؛ مردم ارمنستان به خانواده پایبند هستند و کودکان خود را در محیطی امن و شاد بزرگ می کنند و در سنین بالاتر با وجود این که همچنان حاوی فرزندان خود هستند، آن‌ها را به استقلال تشویق می کنند، در فرهنگ این مردم همچنان نقش سنتی زنان بیشتر دیده می شود و زنان شاغل نیز به خانواده اهمیت ویژه ای می دهند؛ البته دستیابی زنان به برخی مشاغل که مردان در آن بیشتر دیده می شوند، همچنان سخت است.

 

آداب معاشرت در ارمنستان

مردم ارمنستان بسیار مهمان نواز هستند و این یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک میان مردم ایران و ارمنستان است، به طوری که در معاشرت با آن‌ها به دفعات به شما لبخند می زنند و خوراکی تعارف می کنند؛ بسیاری از اراتباطات این مردم با تعارف کردن خوراکی و غذا شروع می شود؛ مردم این سرزمین در سلام و احوالپرسی‌های روزانه خود به یکدیگر دست می دهند و روبوسی می کنند؛ و از طرفی با وجود این که دین آن‌ها مسیحیت است و فرهنگ اروپایی روی آن‌ها بسیار تاثیر گذاشته اما همچنان ریشه‌هایی از تقابل سنتی میان زن و مرد وجود دارد و حرمت‌هایی میان آن‌ها حفظ می شود، این موضوع در نوع لباس پوشیدن زنان این سرزمین نیز به خوبی دیده می شود.

 

مراسم مذهبی و باستانی در ارمنستان

مردم ارمنستان تاریخ کهنی دارند که بخش اعظم آن را مسیحیت تشکیل داده و به همین جهت کلیسا جزئی از فرهنگ آن‌ها به شمار می رود، بخشی از جشن‌های مردم این سرزمین نیز ریشه در آداب مذهبی آن‌ها دارد مانند جشن عید پاک، جشنواره برکت انگور و … از طرفی بخش دیگری از آن‌ها به آیین‌های قدیمی‌تر این سرزمین مربوط می شود مثل جشن ناواسارد و جشن ورداور که جزئی از فرهنگ تاریخی و گذشته آن‌هاست.

 

آداب غذا خوردن در ارمنستان

غذا در بین مردم ارمنستان اهمت زیادی دارد و آن‌ها در برخورد با مهمان پذیرایی بسیار خوبی دارند و معمولا بیش از آن چه تصور کنید برایتان تدارک می بینند، انتظار دارند مهمانشان تمام غذاها را تست کند و این را نوعی احترام به خود می دانند؛ توجه مردم ارمنستان به غذا به حدی است که معمولا هیچ مباحثه ای را با شکم خالی شروع نمی کنند و جشنواره‌های زیادی نیز در رابطه با موضوع غذا دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می توان جشنواره دلمه و جشنواره گاتا در ارمنستان اشاره کرد؛ غذاهای ارمنی طعم لذیذ خوشمزه ای دارند و نمونه ای از آن‌ها بسیار معروف و شناخته شده هستند که در اکثر رستوران‌های ایروان سرو می شوند.

 

فرهنگ لباس پوشیدن در ارمنستان

لباس پوشیدن مردم ارمنستان معمولا همراه با مراعات اجتماعی است و کمتر پیش می آید که کسی را با پوشش‌های نا متعارف در خیابان ببینید؛ در بیشتر جشن‌ها نیز مردم لباس‌های سنتی به تن می کنند که شباهت زیادی نیز با لباس‌های سنتی مردم‌ ترک و آذری ایران دارد؛ رنگ‌ها برای مردم ارمنستان بسیار اهمیت دارد و هر کدام نمادی از یک ویژگی محسوب می شود مثلا رنگ نارنجی بیانگر فروتنی است و رنگ آبی معنای عدالت را دارد به همین دلیل استفاده از رنگ‌ها نقش زیادی در لباس آن‌ها دارد و رنگ‌های تند و شاد از مشخصه‌های اصلی لباس محلی مردم ارامنه است،  پارچه‌های لباس زنان با گلدوزی‌های زیبا تزیین شده است و زنان در لباس سنتی، کلاه یا تاج کوچکی نیز به سر دارند؛ مردان نیز لباس‌هایی سنتی با پارچه‌های زیبا و کارشده به تن می کنند که طراحی بسیار شادی دارد.

 

مراسم ازدواج در ارمنستان

شاید تا به امروز ارمنستان نیز جز کشورهایی بوده که ازدواج در آن بیشتر به شکل سنتی انجام میشده و خانواده‌ها نقش به سزایی در آشنایی عروس و داماد داشتند، هرچند که دنیای امروز شکل جدیدی به خود گرفته اما همچنان در فرهنگ سنتی این مردم ازدواج امری پسندیده ومقدس شناخته می شود؛ جشن ازدواج در میان ارامنه با شکوه و شور زیادی برگزار می شود که بیشتر زمان  آن در روزهای شنبه و یکشنبه است، خانواده داماد از مهمان‌ها بسیار گرم پذیرایی می کند و در بین تدارکات عروسی حتما نان سنتی گاتا و غذاهای محلی نیز دیده می شود؛ در قوانین این کشور تا ازدواجی باطل نشده است ازدواج مجدد صورت نمی گیرد و اموال زوجین بعد از جدایی بین یکدیگر تقسیم می شود.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور