10 delicious Qeshm dishes that you must try

10 غذای خوشمزه قشم که حتما باید امتحان کنید

19 خرداد 1401

7 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

یکی از لذت بخش ترین تجربیات سفر چشیدن طعم های جدید است، آداب و رسوم، فرهنگ و حتی غذاهای بومی مردم در سرزمین های مختلف از جاذبه های ست که نه تنها به توسعه صنعت گردشگری کمک می کند بلکه خاطره ای لذت بخش و تجربه ای تازه برایتان به ارمغان می آورد. سفر به قشم سرزمینی با طبیعت بی مانندش و داستان های افسانه ای به خودی خود جذابیت های زیادی دارد، اما به تمام این ها طعمی لذیذ و جدید از طبخ ماهی و غذاهای محلی را نیز اضافه کنید تا سفری خوشمزه را تجربه کنید؛ در این مطلب ما 10 غذای خوشمزه قشم که حتما باید امتحان کنید، معرفی می کنیم.

از آنجایی که دور تا دور قشم را آب فراگرفته است، ماهیگیری رونق بسیاری دارد و در واقع یکی از اصلی ترین فعالیت های مردم به شمار می رود به همین دلیل پایه اغلب غذاهای قشم ماهی و میگو است

بهترین غذاهای قشم

 

هواری

هواری یکی از خوشمزه ترین غذاهای قشم است که اصلی ترین مواد آن را ماهی هور و برنج تشکیل می دهد، البته از ماهی های دیگر نیز می توان استفاده کرد اما خود مردم محلی آن را با ماهی هور آماده می کنند؛ برای تهیه این غذای خوشمره ماهی را با سبزیجات معطر و محلی و همین طور پیاز و ادویه تفت می دهد و در نهایت لابه لای برنج می ریزند؛ در بسیاری از رستوران های معروف قشم این غذا با میگو نیز طبخ می شود.

 

ماهی برشته

ماهی برشته یا ماهی کبابی از جمله غذاهای خوشمزه این جزیره زیبا است، این غذا به نظر ساده می آید و مزه آن خیلی نباید خاص باشد در حالی که این طور نیست؛ با وجود این که ماهی برشته همان ماهی کبابی است اما چون با ادویه مخصوص آماده می شود طعم منحصر به فردی دارد؛ البته در نمونه ای از این غذا شکم ماهی هایی چون سنگسر، سرخو و … را خالی می کنند و سبزیجات معطر را در داخل شکم ماهی قرار می دهند و سپس با مقدار خیلی کمی روغن آن را در ماهی تابه قرار می دهند تا ماهی حسابی برشته شود.

 

کلمبا

از آنجایی که دور تا دور قشم را آب فراگرفته است، ماهیگیری رونق بسیاری دارد و در واقع یکی از اصلی ترین فعالیت های مردم به شمار می رود به همین دلیل پایه اغلب غذاهای قشم ماهی است؛ کلمبا از دیگر غذاهای معروف این منطقه است که با ماهی و جو پرک شده درست می شود؛ طریقه طبخ کلمبا به این صورت است که گندم پرک شده را در آب می پزند و ماهی ها را نیز جداگانه در آب جوش همراه با زردچوبه می ریزند و بعد از این که استخوان های ماهی از گوشت آن جدا شد، ماهی را همراه با سبزیجات معطر به گندم اضافه می کنند، برای پخت این این غذا از روغن حیوانی هم استفاده می شود به همین دلیل کلمبا غذایی چرب و خوش خوراک است.

 

زیبون

یکی دیگر از غذاهای اصیل قشم زیبون است که اتفاقا با ذائقه اکثر مردم هماهنگ است و طعم ماهی در تمام غذا پخش نمی شود چون ماهی را به صورت ته چین درست می کنند؛ برای تهیه این غذا نانی محلی را در ته قابلمه قرار می دهند و سپس ماهی را به همراه پیاز سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، ادویه و سبزیجات مخصوص که از قبل با هم مخلوط شده اند را روی نان قرار می دهند و بعد از آن نیز برنج را همراه با گوجه و سبزیجات معطر روی مواد ریخته تا دم بکشد، در نوعی دیگر از طبخ این غذا ماهی را به طور کامل در کف ظرف قرار می دهند و بعد مواد را روی آن میریزند که البته در این نوع ظاهر غذا زیبا تر می شود. غذای زیبون و هواری از جمله غذاهای معروف و رسمی مردم است که در جشن ها و مراسم محلی مردم قشم پخته می شود.

 

عنکاس

اگر اهل غذاهای شیرین هستید عنکاس یکی از خوشمزه ترین آن ها ست، در این غذا ماهی با شیره خرما پخته می شود و طعم شیرینی آن به خوبی حس می شود. در روش پخت این غذا ماهی را با شهد خرما و کمی آب می پزند، طبع سرد ماهی نیز به کمک گرمای خرما به تعادل می رسد. بعد از پخته شدن ماهی آن را با سیب زمینی، گوجه، سبزیجات معطر و … سرو می کنند؛ این غذا هم با ماهی تازه آماده می شود و هم با ماهی خشک، ماهی اصلی آن ماهی مرکب یا همان ماهی عنکاس است.

 

مهیاوه

مهیاوه در واقع نوعی سس ماهی است که گاهی نیز همراه با نان محلی قشم به عنوان وعده اصلی استفاده می شود؛ برای آماده کردن مهیاوه ماهی ساردین را شسته و تمیز کرده وبعد از آن خشک می کنند، بعد از آن ماهی خشک شده را می کوبند و سپس با گشنیز، رازیانه و ادویه های مخصوص دیگر مخلوط می کنند؛ این چاشنی را معمولا در کنار غذاهای جنوبی سرو می کنند.

 

نان توموشی

این نان از نان های سنتی این منطقه است که اکثرا سر سفره ها دیده می شود؛ در تهیه این نان محلی علاوه بر پنیر و تخم مرغ از نوعی ادویه مخصوص که از خاک سرخ جزیره تهیه می شود نیز استفاده می شود، معمولا نان توموشی با مهیاوه به عنوانی وعده ای کامل می خورند.

 

برنج دیشو

یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار قشم که اتفاقا طعمی شیرین دارد برنج دیشو است، این برنج در شهد خرما پخته می شود و در نهایت با نوعی ماهی سرخ شده سرو می شود؛ خرما نیز بخشی از مواد خوراکی اصلی مردم این سرزمین است، برای همین در بعضی از غذاها خرما به طور اصلی استفاده می شود، این غذا در اکثر رستوران های قشم دیده می شود.

 

پودینی

در منوی بسیاری از رستوران های قشم پودینی یکی از غذاهای اصلی است که طرفداران زیادی دارد، طبخ پودینی با کوسه و یا سفره ماهی صورت می گیرد به این صورت که ابتدا کوسه به طور کامل پخته می شود و گوشت آن از استخوان ها جدا شده و سپس گوشت را له می کنند و دوباره با سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، لیمو امانی مخلوط شده و دوباره تفت می خورد؛ پودینی سفره ماهی و پودینی کوسه هر دو به همین روش آماده می شود.

 

کاتوغ

کاتوغ از خورش های خوشمزه جنوبی است که با ماهی شور تهیه می شود، در تهیه این خورش ابتدا نمک اضافی ماهی گرفته می شود و بعد از آن کمی ادویه به ماهی اضافه می کنند، سپس با آب پخته می شود تا جا بیفتد البته برای طعم دادن به آن از تمبر هندی نیز استفاده می شود.

 قشم نه تنها سرزمین داستان های شگفت انگیز است بلکه غذاهای این منطقه با طعم متفاوتشان تجربه ای جدید برایتان رقم می زند البته بسیاری از این غذاها تند هستند، اگر به غذاهای تند حساسیت دارید حتما در خوردن آن ها احتیاط کنید.

 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور