Austria, the heart of Europe

4 مرداد 1401

12 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

وین شهر بسیار زیباییه ، به خصوص که در مرکز اروپا هم قرار داره و به قلب اروپا مشهوره ، کشور اتریش مرز جدا کننده اروپای شرقی و غربیه و اسم آلمانیش هم روشه ( oesterreich ) ، یعنی شرق ، در واقع قبلا جزو آلمان شرقی بوده و بعد به یه کشور مستقل تبدیل شد ، شاید بدونید که رئیس بزرگ نازی ها یعنی هیتلر اتریشی بوده ، خوب بریم سراغ سفر من به اتریش و شهر زیبای وین که چندین ساله بهترین شهر دنیا از لحاظ امکانات زندگی شناخته می شه.

من در ماه مارس به وین رفتم و در اون زمان که قبل از عید نوروز خودمون هست ، هوا تو ایران خیلی خوبه و بهاری شده ولی در اروپا این طور نیست و هنوز زمستون کامله ، من به دعوت دوستم رفتم و با پرواز مستقیم ایران ایر پریدم که خیلی هم خوب بود و راضی بودم ، پروازهای وین به ایران با ایرلاین اتریشی و ایرانی به طور مستقیم و ایر لاین های متعدد دیگه غیرمستقیم انجام می شه ، پرواز اتریشی خیلی تعریفی نداره و خیلی هم گرونه الکی.

من رفتم و اولین سفر اروپاییم بود ، می دونین که اتریش جزو اتحادیه اروپا و حوزه شنگن و واحد پولشم یورو هست ، یه کمی استرس داشتم چون یورو همراهم بود فک می کردم که الان بهم حمله می کنن ، خنده داره نه ، ولی از بابت رسیدن و اون جا نگرانی نداشتم ، چون دوست خوبم اون جا بود و قرار بود که بیاد فرودگاه دنبالم ، پرواز حدود 5 ساعت طول کشید و من کلی خوابیدم ولی نگران پولام بودم همچنان ولی اتفاقی نیفتاد ، اختلاف ساعت بین اتریش و ایران 2 ساعت و نیم هست و ایران جلوتره ، ساعت 9 صبح به وقت تهران پرواز کردیم و 11 به وقت وین که در حقیقت نزدیک 14 به وقت ایران بود تو خاک اتریش نشستیم.

واحد پول اتریش یورو می باشد

بعد از این که پیاده شدیم رفتم که چمدونامو تحویل بگیرم و نتونستم چرخ دستی بردارم چون باید سکه می انداختی تا آزاد شه منم سکه نداشتم ، خلاصه دو تا چمدون رو هر جور که بود بردم به خروجی و رسیدم به اون جایی که مردم منتظر مسافراشونن ، من هم استرس داشتم که دوستم رو پیدا نکنم ولی خداروشکر از اون جایی که آدم وقت شناسیه اومده بود و من دیدمش ، کمکم کرد چمدونارو بردیم به سمت قطار سریع السیری که می رفت به سمت مرکز شهر ، سوار شدیم و حدود نیم ساعت تا مرکز شهر فاصله داشت.

قطار سریع السیری که با اون از فرودگاه به مرکز شهر رفتم

بذارید یه کمی از حمل و نقل عمومی وین بگم ، یکی از دلایل مهمی که وین چندبار به عنوان بهترین شهر جهان انتخاب شده همین حمل و نقل عمومیشه ، به جرات می تونم بگم تور این شهر اگه ماشین شخصی نداشته باشین راحت تر زندگی می کنین ، به قدری که حمل و نقلش خوبه ، از عالی یه چیزی بالاتره ، به خصوص برای افرادی که ناتوانن ، مثل افراد پیر و یا معلول ، خانم های باردار و نابینایان ، خلاصه هر چی از خوبی این سیستم بگم ، کم گفتم.

قطار شهری وین اتریش

خوب دیگه بریم سراغ ادامه سفرنامه وین من ، ما رسیدیم به ” لنداشتراسه ” که مرکز شهر بود و در اون جا پیاده شدیم و رفتیم به سمت مترو ، در حدود ده دقیقه با مترو رسیدیم خونه دوستم ، محل اقامت من از خونه دوستم دور بود قرار شد که تو سفر یک ماهه من چند روزی رو پیش دوستم باشم و بعد برم هتل ، خونه با نمکی داشت ، من که خیلی خسته بودم ، خوابیدم و با بوی غذای اسپاگتی مرغ دوستم از خواب بیدار شدم ، چقدرم که گشنم شده بود.

غذا رو خوردیم و دوستم یه سورپرایز خوب برام داشت ، یه قلیون برام درست کرد خیلی چسبید ، من که شکمم سیر شده بود خستگیم در رفته بود رفتم یه دوش گرفتم و با دوستم زدیم بیرون ، راستی این رو بگم کشورهای اروپایی مردمش مث مرغن ، مغازه ها در طول هفته تا 8 شب و آخر هفته تا 6 شب بازن و یکشنبه ها و تعطیلات رسمی هم که کلا شهر ارواحه ، وین که این جوری بود ، یه کمی خورد تو پَرَم ، من که شنبه رسیده بودم البته آخر هفته بود پارتی های شبانه به راه ، من و دوستمم آبجو گرفتیم و اول رفتیم به یکی از خیبونای معروف وین به اسن ” رات هاوس ” و بعد از تون هم مهمونی ، اصلا دوست نداشتم مهمونی هاشون رو ، تنها چیزی که از وین به یادم خوش مونده آبجوهای فوق العادشه ، خیلی خوب بود.

رات هاوس وین اتریش

شب اول خیلی خوش گذشت و بعد از مهمونی یه هات داگ خوشمزه زدیم بر بدن و اومدیم خونه ، آخر هفته ها مترو در وین 24 ساعته کار می کنه ، این خیلی پوئن مثبتی برای یه شهره ، خیلی هم ارزونه جالبیش اینه ، شب که خسته بودیم خوابیدیم و صبم که یکشنبه و بود تعطیل تا لنگ ظهر خوابیدیم.

من که آب به آب شده بودم ، دچار مشکل معده شدم و چند روزی رو درد کشیدم ولی با همون درد اینور اونور زیاد می رفتیم ، جالبه درست تو زمانی که من رفتم وین خیلی از فستیوال ها از جمله دو ماراتون و مسابقه دوچرخه سواری نمایشی برگزار شد که مکن هم رفتم و تماشا کردم به همراه دوستم و کلی خوش گذشت و عکس گرفتم ، اتفاقا هوا هم کمی گرم تر شده بود نسبت به روز اول.

مسابقه دوی ماراتون در وین

مسابقه دوچرخه سواری نمایشی در وین اتریش

یکی از تفریحات مهیجی که من خیلی دوست دارم رفتن به شهربازی و سوار شدن به وسایل هیجان انگیز و استرس زای شهربازیه ، با دوستم یه روز کاملا آفتابی رفتیم و هوا به قدری خوب بود که باید نیم تنه می پوشیدی تا گرمت نشه ، من و دوستم رفتیم و قبلشم غذا خورده بودیم البته دوستم نه من ، من که بستنی خوردم انقدر که دوس دارم بستنی ، شهربازی وین تو یکی از محله های معروف وینه که ” پراتر اشترن ” اسمشه ، خیلی معروفه ولی محله شلوغیه و من فقط شهربازیش رو دوست داشتم ، پر از آدمای خطرناکه ، رفتیم و وارد شهربازی شدیم و من هیجانم بیشتر می شد ، فک کنم فقط چند تا از بازی ها رو سوار نشدم ، یه دستگاه به نام ” اکستازی ” داره که من دوبار سوار شدم خیلی خوبه ، دوستم بعد از اکستازی دیگه سوار چیزی نشد.

شهربازی وین

چون از این سفر 4 سال می گذره نمی دونم چه روزی دقیقا چه کاری کردم ، همینچوری بدون ترتیب می گم البته جز روز اول ، دوستم یه دوست دیگه داشت که ماشین داشت و بعضی وقتا می اومد دنبالمون و میر فتیم به گشت و گذار ، وین یه جایی داره به ایم ” کالنبرگ ” که در حقیقت بام وین هست و تمام شهر و رودخونه دانوب به خوبی از این جا دیده می شه ، اتوبوس های وین تا اون جا می رن ولی با ماشین حال دیگه ای داره ، جادش مث جاده شمال خودمونه البته جاده خودمون قشنگ تره ، رفتیم کالنبرگ و مناظر زیبایی رو از وین دیدیم ولی در کل چیز خاصی نداشت ، در راه برگشت هم بستنی گرفتیم و خوردیم و گفتیم خندیدیم.

کالنبرگ وین

منظره زیبای وین اتریش از بالای کالنبرگ

یه روزی دوستم گفت که می خواد برام استیک درست کنه من که استیک خور نیستم و خیلی علاقه ندارم ، گفتم اکی درست کن ببینم شاید با استیک تو به استیک علاقه مند شدم و واقعا همین طور هم شد ، خیلی خوب درست کرد ، برای خرید گوشت به یه بازار محلی می رفت که اسمش ” نَش مارک ” بود و فروشنده ها همگی خارجی بودن و اتریشی کمی داشت ، بازار با حالی بود و اجناس خوبی داشت ، از خونه دوستم کمی دور بود ، رفتیم خرید کردیم و اومدیم و یه استیک خوشمزه و لذیذ خوردیم ، جاتون خالی.

بازار نش مارک وین

ما همش بیرون غذا می خوردیم ولی واقعا غذاهاشون اصلا کیفیت نداره و اصلا رستوران هاشون مث رستوران های ایران نیست ، بهترین غذاشون شنیتسل مرغ هست ، که اونم همه جا خوب درست نمی کنن ، حتی رستوران های گرونشونم خیلی تعرییفی نداره ، تنها جایی که خیلی خوب بود یه بار به اسم “1516 ” بود که هم نوشیدنی هاش و هم غذاهاش خوب بودن و من تو این سفر چندین بار رفتم ، محیطشم خیلی خوبه ولی خیلی شلوغه.

بار و رستوران 1516 وین اتریش

” پارک شهر ” یکی دیگه از جاهای قشنگیه که تو وین هست و فضای سبز خیلی خیلی خوشگلی داره ، در کل وین همش فضای سبزه و از این جور پارک ها زیاد داره ولی این پارک خیلی بزرگه خیلی هم گردشگر توش می بینی ، یه روز آفتابی رفتیم و کل این پارک قشنگ رو چرخیدیم ، به مرغابی ها غذا دادیم و تو چمن های سبزش تو نور آفتاب دراز کشیدیم ، جالبه که من اومده بودم وین هوا هم خوب شده بود ، دوستم می گفت تا تیر ماه هوا سرده این جا ، خوبه دیگه با این هوا تونستیم از فرصت کم من بیشترین بهره رو ببریم.

پارک شهر در وین

یه جایی هست تو اتریش که یه شهر کوچیکه و در 2 ساعتی وین قرار داره و مرز اتریش و مجارستانه و اسمش ” پارندورف ” هست ، جوریه که بیشتر افرادی که این جا کار می کنند مجار هستند تا اتریشی ، این شهر کوچک اتریش ، یه جای خوب رای خرید کردنه و به اصطلاح بهش اوت لت می گن ، یه روزی به پیشنهاد دوست دوستم رفتیم پارندورف که هم به دریاچه بریم و هم خرید کنیم ، یه روز دل انگیز افتابی بود ، رفتیم و کلی مغازه های این شهر کوچیک و خوشگل رو دیدیم و منم از فروشگاه نایک دو تا کفش کتونی خوشگل با قیمت های باور نکردنی که اگه بگم غش می کنید ، خریدم و رفتیم برگز کینگ غذا خوردیم و رفاه افتادیم که بریم دریاچه ، نمی دونم می دونید که اتریش دریاچه زیاد داره ولی دریا اصن نداره و به همین دلیل غذاهای دریایی خیلی گرونن تو اتریش ، رفتیم دریاچه ولی متاسفانه انقدر آبش کدر و کثیف بود که ما جرات نکردیم بریم تو ، البته خودشون عین خیالشون نیست و ریخته بودن تو آب و شنا می کردن و از اون آب کثیف می خوردن.

اوت لت پارندورف اتریش

ما یه کمی آفتاب گرفتیم و یه نوشیدنی خنک خوردیم و حرکت کردیم به سمت وین ، وقتی رسیدیم عصر بود و خسته بودیم ، من که گرفتم خوابیدم ، البته ناگفته نمونه ، تمام این شبها و بعضی روزها من و دوشتم کلی فیلم دیدیم ، اونجا که دیگه نه فیلترینگ درایم و سرعت نت هم بالاست ، یکی از فیلم هایی هم که دیدیم یه فیلم هندی بود که سلمان خان ، بازی کرده بود و من و دوستم زار زار گریه می کردیم.

من که عاشق غذاهای دریایی هستم هی غر می زدم که ماهی و میگو می خوام ، دوستم بهم گفت که یه رستوران چینی به اسم ” لاکی ووک ” هست که کمی دوره از خونش ، یه ورودی می گیره و دیگه هر چی که بخوای می تونی بخوری ، خلاصه یه آخر هفته ای بود رفتیم اون جا و نشستیم که غذت بخوریم ، سیستم رستوران این طور بود که گوشت های خام رو انتخاب می کردی و می دادی که برات بپزن ، با حال بود ، با انواع سس های خوشمزه ، شما هر چیزی که فک کنی این رستوران داشت ، چون چینی بود من با دقت می خوندم که یه دفعه گوشت بدی نخورم ، از گوشت خوک گرفته تا گوشت کانگورو و پنگوئن رو داشت ، من که خودمو خفه کردم انقد میگو خوردم ، نودل هاشم خوب بود ، دسرهای خیلی خوبی داشت ، در کل رستوران خوبیه ، اگه رفتید وین حتما یه سر برید ، قیمتاشم خوبه ، نهایتا نفری 20 یورو باید پول بدید.

رستوران لاکی ووک وین

یکی از تجربیات جالب دیگه هم تو سفر به وین داشتم تماشای فوتبال در استادیوم بود ، خیلی با حاله ، چون تو ایران که اصن خان مها اجازه رفتن به ورزشگاه رو ندارن ، ولی این جا خیلی خوب بود و لذت بردیم ، بازی خوبی هم بود ، همه مردم مست بودن و داشتن مسابقه رو تماشا می کردن ، راستی اینو بگم اتریشیا عاشق سیگار و مشروبن ، اگه سیگار و آبجو رو ازشون بگیرین ، می میرن ، خوب بگذریم ، بازی تموم شد و ما هم اودیم تو یکی از کافه های محلی نشستیم و قهوه خوردیم ، جالب بود هوا اصن کلا دیگه سرد نشد فقط یکی دو بار بارون زد ولی با یه سوئیشرت نازک اکی بود.

تماشای بازی فوتبال در استادیوم در وین

از رود دانوبم که دیگه نگم براتون که خیلی خوشگله همه می رفتن توش شنا می کردن ولی من ترسیدم و نرفتم ، یه قسمتی از شهر بود یه کافه توش بود که محوطش رو با ماسه ساخته بودن و حس ساحل به آدم دست می داد ، خیلی خوب بود و در کنار رود دانوب قرار داشت ، چند باری هم اون جا رفتیم و خوش گذشت ، هر سال سه روز در تابستان در کنار دانوب فستیوال سه روزه برگزار می شه ، کنسرت های مختلفی با خواننده های مختلف از همه جای دنیا می آن و می خونن ، باید جالب باشه.

رودخانه دانوب وین

یکی دیگه از زیبایی های اتریش قصر شونبون هست که تو یکی از محله های جالب و سرسبز اون هست ، این قصر شهرت جهانی داره ولی من که رفتم اصن خوشم نیومد ، بوی خون و قتل عام و گناه از همه جای این قصر به مشام من رسید ، احساس کردم خیلی جنایت شده تو این قصر ، ولی قصر بسیار زیبایی بود و محوطه سرسبزی داشت ، اتریش زادگاه موزارت هست ، خانه موزارت هم در وین قرار داره حتما اگه گذرتون به وین افتاد به این خونه برید و سری بزنید.