The opening of the second sea airport in Turkey

افتتاح دومین فرودگاه دریایی ترکیه

5 مرداد 1401

5 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

دومین فرودگاه روی آب ترکیه (Rize-Artvin Airport) فرودگاه ریزه آرتوین

توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌ها، توسعه منابع ارزی، اشتغال‌زایی، توسعه صنایع دستی، افزایش آگاهی جامعه، تغییر سبک زندگی، توسعه استاندارهای خدمات و … از اثرات عمده توسعه صنعت گردشگری در یک کشور می‌باشند.

ترکیه به عنوان یک کشور توریستی در سال‌های اخیر به رشد و توسعه چشم‌گیری در این صنعت دست پیدا کرده است. البته در این راستا در بسیاری از کشورها و ترکیه زیرساخت‌های گردشگری هر روز با توسعه و پیشرفتی بی‌سابقه رو به جلو حرکت می‌کنند. فرودگاه‌ها، راه‌ها، هتل‌ها و سایر بخش‌های مرتبط با صنعت گردشگری ترکیه توانسته‌اند گوی سبقت و پیشرفت را از بخش‌های دیگر بربایند.

صنعت گردشگری یکی از راه‌های تنوع‌بخشی به اقتصاد در هر کشوری محسوب می‌شود که ترکیه نیز با توسعه گردشگری باعث شده که به سایر منابع درآمد ارزی وابسته نباشد. هر چند باید گفت که کشور ترکیه در زمینه‌هایی نظیر صادرات پوشاک، چرم، محصولات کشاورزی و میوه‌های خشک در جهان حرفی برای گفتن دارد. البته هر چقدر گردشگری در یک کشور پیشرفت کند این توسعه و پیشرفت در خود کشور هم اتفاق می‌افتد و دقیقا شبیه یک شمشیر دولبه کار می‌کند. توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌ها، توسعه منابع ارزی، اشتغال‌زایی، توسعه صنایع دستی، افزایش آگاهی جامعه، تغییر سبک زندگی، توسعه استاندارهای خدمات و … از اثرات عمده توسعه صنعت گردشگری در یک کشور می‌باشند. اگر به پیشرفت سال‌های اخیر ترکیه توجه لازم را داشته باشید متوجه می‌شوید که اثرات توسعه گردشگری در آن به وضوح دیده می‌شود که ساخت فرودگاه دریایی ترکیه نیز از این قاعده پیروی می‌کند.

 

ساخت اولین فرودگاه روی آب ترکیه

همان‌طور که گفته شد ترکیه در ابعاد مختلف شروع به متنوع‌کردن درآمدهای ارزی خود کرده و گردشگری را رونق بخشیده است. همه ما می‌دانیم که کشور ترکیه بیشتر با سواحل و تفریحات آبی، آثار تاریخی  و خرید برندهای معروف پوشاک، به جذب گردشگر اقدام نموده است اما هر مقصد گردشگری نیز مانند هر پدیده دیگری چرخه عمری داشته و زمانی که به مرحله اشباع برسند در واقع نوعی دل‌زدگی در گردشگران و حتی جامعه محلی ایجاد می‌کند.

سواحل، دیگر همانند سابق آن‌چنان قوای جذب توریست برای این کشور را نداشته لذا ترکیه نیز تصمیم به تنوع مقاصد و ایجاد خلاقیت در محصول گردشگری گرفته است. معرفی شهرهای جدید توریستی و ساختن‌زیرساخت‌های حیرت‌انگیز و جذاب مانند فرودگاه دریایی ترکیه از این تلاش‌های بی‌وقفه حکایت دارد. مقاصد گردشگری جدید ترکیه نظیر مرسین، گیره‌سون، ترابزون و … جذابیت بیشتری بر کیفیت و زیبایی مقاصد توریستی ترکیه خواهد بخشید. علاوه بر این، ایجاد زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه دریایی ترکیه نیز به نوبه خود هم یک جاذبه گردشگری ساخته دست بشر و هم یک تسهیل‌کننده در امر سفر محسوب شده که در سطح جهان چهره گردشگری این کشور را تغییر خواهد داد.

اولین فرودگاه دریایی ترکیه، فرودگاه اردو گیره‌سون (Ordu Giresun Airport) بوده که گویا طرحی برگرفته از فرودگاه‌های ژاپن و هنگ کنگ می‌باشد و لذا ساخت این دست از فرودگاه‌ روی آب در کل قاره اروپا سابقه ندارد. چرا که در ساخت آن‌ها بخشی از دریا بتن‌ریزی شده و سپس فرودگاه بر روی آن احداث می‌گردد.

شهر اردو در ساحل دریای سیاه واقع گردیده که ایجاد فرودگاه دریایی ترکیه با عنوان اردو – گیرسون به دلیل موقعیت نسبی این شهر بوده است. چرا که اردو از شمال غرب با استان سامسون، از جنوب غربی با توکات و از جنوب و شرق با گیرسون همسایه بوده که فرودگاه روی آب اردو گیره‌سون این مناطق را به شهرهای دیگر همچون آنتالیا و ازمیر مرتبط می‌سازد. شهرهای اردو و گیرسون تولید هفتاد درصد از فندق جهان را انجام می‌دهند و از این نظر برای ترکیه بسیار مهم و تجاری هستند و لذا احداث فرودگاه روی آب در آن انتخابی درست و به جا بوده است.

 

ساخت دومین فرودگاه دریایی ترکیه

بعد از احداث فرودگاه دریایی ترکیه تحت عنوان اردو گیرسون، اقدام بعدی ساخت یک فرودگاه روی آب دیگر ترکیه به نام ریزه – آرتوین (Rize–Artvin Airport) بود که جدیدا خبر احداث آن از سوی خبرگزاری‌های ترکیه منتشر شده است. دومین فرودگاه دریایی ترکیه یعنی ریزه آرتوین به عنوان پنجمین فرودگاه روی آب در جهان شناخته می‌شود.

شهرهای ریزه و آرتوین جزو شهرهای بسیار زیبا به شمار آمده و که به ترتیب در سواحل شمال شرقی و شرق دریای سیاه واقع گردیده‌اند. شهر ریزه از سمت غرب با ترابزون، از شرق آرتوین، از سمت جنوب ارزروم و از جنوب غربی با یبورت هم‌جوار است و ساخت فرودگاه ریزه آرتوین به عنوان دومین فرودگاه دریایی ترکیه نقش مهمی را در رشد و توسعه آن‌ها ایجاد خواهد کرد. از جاذبه‌ها و تفرجگاه‌های ریزه و آرتوین می‌توان به دره‌های شیب‌دار، دریاچه‌های شگفت‌انگیز، کوه‌های سرسبز، فلات‌های سبز زمردی، نهرهای زلال، قلعه‌های قدیمی و پل‌های تاریخی اشاره کرد که خیل عظیم گردشگران را به سوی خود فرا می‌خواند. باید گفت که ارتباط برقرار کردن بین نگین‌های دریای سیاه (ریزه و آرتوین) با فرودگاه روی آب یکی از ابتکارهای مهم ترکیه است.

جالب است بدانید که فرودگاه دریایی ترکیه (ریزه – آرتوین) با پر کردن بخشی از دریای سیاه با خاک ساخته شده که گویا در ساخت آن از سه میلیون متر مکعب خاک و بتن استفاده شده و طول باند آن 3 کیلومتر و عرض آن نیز 45 متر می‌باشد.

فرودگاه دریایی ترکیه یعنی فرودگاه ریزه – آرتوین در فاصله 34 کیلومتری شهر ریزه و 125 کیلومتری آرتوین واقع شده که پیش‌بینی شده که سه میلیون مسافر را در سال جا به جا کند و همچنین ارتباط ترکیه را با کشورهای شرق دریای سیاه گسترده‌تر نماید.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور