Reza market in Mashhad

بازار رضا مشهد

23 خرداد 1401

8 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

بازار رضای مشهد بعنوان پربازدیدترین بازار مشهد درست مابین میدان هفده شهریور و فلکه آب، خیابان سلیمان قرار گرفته که به حرم امام رضا بسیار نزدیک می باشد. به نحوه ای می توان گفت که یکی از پر بازدید ترین و شلوغ ترین بازارها و همچنین مهمترین مراکز خرید مشهد لقب دارد. بازار رضای مشهد یکی از قدیمی ترین بازار و عرصه کننده سوغاتی و صنایع دستی شهر مشهد بوده که با ورود به این مکان شما بافت و معماری قدیمی و زیبایی بی نظیری را می بینید. همچنین این بازار از دو طرف ابتدا و انتهای خود راه ورود و خروجی دارد که انتهای هر کدام به میدان میرسند و نیز راهروی میانی که دارد به اواسط خیابان راه پیدا می کند. اگر با تور مشهد مشهد سفر می کنید بازار رضا را اصلا فراموش نکنید و پیشنهاد می کنیم از خرید و معماری زیبای آن کلی لذت ببرید.

 

بازار رضای مشهد یکی از قدیمی ترین بازار و عرصه کننده سوغاتی و صنایع دستی شهر مشهد بوده که با ورود به این مکان شما بافت و معماری قدیمی و زیبایی بی نظیری را می بینید.

آشنایی با بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد یکی از بازارهای قدیمی و شناخته شده در مشهد است ک امکان ندارد مسافری به حرم امام رضا برود و به این بازار سری نزند چرا که در نزدیکی حرم مطهر رضوی قرار گرفته است. این بازار در سال 1355 توسط داریوش بوربور طراحی و ظرف مدت یازده ماه ساخته شد؛ بازار رضا که یکی از مهمترین و پر رفت و آمد ترین بازارهای این شهر محسوب می شود، طولی برابر با 960 متر و عرض 33 متر را داراست و این بازار در دو طبقه با زیر بنای 2368 متر احداث شده و تعداد 1711 باب مغازه را در خود جای داده است. در ضمن این مجتمع درست در ضلع شرقی خیابان امام رضا میباشد و با ساختار سنتی و مغازه ‌های متنوعش، محل خرید و فروش و تجارت زائران، مسافران و … می باشد . بازار رضا دارای دو ورودی و خروجی اصلی در میدان بیت المقدس و میدان هفده شهریور دارد و طول بازار در دو دالان و دو طبقه جمعا در حدود 3 کیلومتر و در ازای هر بازار 750 متر است. همچنین شما در این بازار می توانید انواع اجناس و سوغات، از قبیل انگشترهای عقیق و فیروزه و طلا و نقره وهمچنین انواع عطریات، زعفران، نبات، پوستین، مهر و سجاده و تسبیح، لباس و بدلیجات و… را براحتی پیدا و خریداری کنید. جالب است بدانید که خرید و فروش زعفران یکی از کسب و کارهای اصلی در بازار رضا مشهد بشمار می رود و نیز در ادامه در طبقه دوم بازار رضا هم می توانید کارگاه‌ های صنایع دستی مانند فیروزه تراشی، طلا سازی و گلدوزی را ببینید که امکان هر نوع سفارش ساخت را به آن ها می دهند.

 

اکثر مغازه ‌هایی که در ورودی بازار رضا و سردرهای آن قرار دارند، مغازه‌ های فروش عطر، جواهرات، تسبیح، مهر و سجاده‌ هستند که انتخاب جهت خرید را برای شما سخت می کند. اگر همچنان داخل بازار پیش بروید، به مغازه ‌های رنگارنگ و متنوع دیگری مثل لباس ‌فروشی، پارچه‌ فروشی، عطاری و ادویه ‌فروشی و حتی اسباب بازی ‌فروشی بر می خورید. اگر به انواع انگشتر علاقه دارید، از نقره گرفته تا طلای عقیق و فیروزه، این محل یکی از مکان ‌های فوق العاده مناسب برای خرید انگشتر مطابق با سلیقه‌ شماست. زعفران و نبات اصل خراسان و انواع مختلف ادویه ‌های عالی با هر رنگ و بو و طعمی در این بازارچه، قطعا نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. با خرید انواع شکلات‌ های خوش طعم که بعضی از آن‌ ها سوغاتی شهر مشهد به شمار میروند، بر شیرینی لحظه‎ های خاطره ‌انگیز شما هنگام قدم‌ زدن در این بازار می افزاید. همچنین تسبیح ‌های رنگارنگ در جنس ‌ها و اندازه‌ های گوناگون، کالای دیگری بوده که شما را مجذوب می کند و یکی از گزینه‌ های خوب برای خرید سوغات و یادگاری به حساب می آید.

 

تاریخچه ساخت بازار رضا

گرچه در ایران بازارها قدمتشان به دوره های بسیار تاریخی و چند صد ساله میرسد اما تنها یک بازار است که با خاطرات زائران امام رضا عجین شده است و نیز یکی از بازارهایی که در عصر معاصر و دوره پهلوی بنا شده است ” بازار رضا مشهد “ است. هر چند این بازار به نوعی، بازاری متعلق به عصر جدید میباشد اما در طراحی و ساخت آن تمام تلاششان را کرده اند که از المان های بازارهای قدیمی ایران برای آن استفاده کنند. همچنین بازار رضا در سال 1355 شمسی و به دستور محمد رضا شاه توسط ولیان، استاندار وقت خراسان و بنا به قوانین دوره پهلوی، نایب التولیه آستان قدس، بنا شد. بعد از تصویب کلیت ساخت بازار رضا در مجلس وقت ایران و در خیابان شیخ طوسی سابق، اقدام به تخریب بناها و مغازه های قدیمی و پراکنده اطراف حرم کردند و پس از تخریب بازار قدیم مشهد، ساخت بازار رضا در سال 54 آغاز و در سال 55 به اتمام و به مرحله بازگشایی رسید. در نهایت به هر یک از کسبه در بازار رضا مشهد، مغازه ای داده شد؛ ضمنا قبل از ساخت این بازار، وجود مکانی یک دست و مغازه هایی در یک مکان مناسب و ایده آل که بتوانند ارائه دهنده سوغاتی های مشهد باشند، وجود نداشته پس جای تعجب نیست این بازار انقدر پرطرفدار باشد. بنابراین زمینی به مساحت 960 متر طول و 33 متر عرض، در اختیار مهندس معمار مشهور در آن دوران یعنی داریوش بوربور قرار گرفت تا بازاری جدید را اینگونه به این زیبایی طراحی کند.

 

معماری بازار رضا مشهد

طراحی سر در بازار رضا با توجه به سبک معماری ایرانی اسلامی ساخته شده است. این سر در در هر دو سوی بازار مشابه و با طاق ‌نماهای یکسان و زیبایی طراحی شده و با این وجود، ورودی بازار در میدان هفده شهریور به دلیل فضای بازی که روبروی آن تعبیه شده جلوه بیشتری را به این فضا بخشیده است. ورودی سمت فلکه آب اگرچه کاملا شبیه به هم هستند اما به دلیل فضای محوطه آن نمود چندانی ندارد. جالب است بدانید که ساختار بازار رضا طراحی پیچیده و جذابی دارد که شما را شیفته خود می کند. گرچه در نگاه ابتدایی یک بازار یکپارچه به نظرتان می ‌رسد ولی در حقیقت 6 بازار مجزا در دل آن تعبیه شده است. مهمتر اینکه حد فاصل این بازارها با طراحی یک هشتی مشخص شده است و نیز در هر هشتی نیمکت و آب ‌خوری برای استراحت گردشگران گذاشته شده و در ادامه همچنین پلکان ورودی به طبقه دوم بازار نیز در این هشتی‌ ها جای خوش کرده اند. فضای کلی بازار به صورت دو راهرو موازی طراحی و ساخته شده؛ به دلیل وجود ردیف مغازه‌ های میانی امکان تردد بین راهروهای بازار وجود ندارد تنها در برخی از نقاط، راهروهای فرعی برای اتصال دو راهرو اصلی قرار گرفته است. از آن جهت طراحی بازار را پیچیده نامیدیم که بازار رضا علاوه بر ورودی اصلی 12 ورودی فرعی نیز داشته و علاوه بر بازار اصلی به مرور زمان بازارهای فرعی گوناگونی هم به این بازار متصل شده اند.

 

دسترسی به بازار رضا مشهد

بازار سرپوشیده مشهد یا بازار رضا دسترسی بسیار مناسب و راحتی دارد و به راحتی می توانید به اینجا برسید. این بازار قدیمی از فلکه آب که آخرین فلکه منتهی به حرم امام رضا می باشد شروع شده و تا میدان هفده شهریور ادامه می یابد. بنابراین برای رسیدن به این بازار این امکان را دارید مسیر دسترسی به حرم را در پیش بگیرید و درست بعد از زیارت، مسیر روبروی باب الرضا را را پیش بگیرید تا به فلکه آب و ورودی بازار برسید. لازم به ذکر است که در دو طرف بازار، دو خیابان شیخ طوسی و خیابان سلیمان خاطر موازی با دیواره های بازار، وجود دارند و مسیر رفت یک طرفه ای را برای ماشین ها از فلکه آب تا هفده شهریور فراهم کرده اند. اگر با تور مشهد راهی شده اید و قصد بازدید و خرید از این بازار را دارید، به شما پیشنهاد می کنیم که از سمت هفده شهریور وارد این بازار شوید؛ چرا که با شلوغی جمعیت زائر سمت دیگر کمتر مواجه می شوید و در آخر هم اگر زائر هستید و از سمت حرم می خواهید وارد بازار شوید، طبعا ابتدا به ورودی فلکه آب می رسید.

 

اطلاعات کلی بازار رضا

 

  • طول بازار: 960 متر
  • عرض بازار: 33 متر
  • تعداد کل غرفه ها و مغازه ها: 1711 مغازه
  • ساعات بازدید: 9 صبح تا 10 شب
  • زیر بنای کلی سطح مغازه ها: 2368 متر مربع است. 
  • آدرس بازار رضا مشهد: خراسان رضوی- مشهد- ضلع شرقی خیابان امام رضا- حد فاصل میدان بیت المقدس و 17 شهریور

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور