Laft Qeshm village

روستای لافت قشم

31 خرداد 1401

12 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

در میان آب های خلیج فارس می توان مقاصد دیدنی متنوعی را بشما معرفی کنیم که روستای لافت قشم یکی از آنها می باشد؛ جایی که با نام ” بندر تاریخی لافت “ نیز شناخته شده و کمتر کسی دلش می خواهد تماشای غروب در آن را در تور قشم از دست بدهد. زیبایی های این روستای بندری یکی دو تا نیستند و به قدری متنوع اند که شما شیفته خود می کند، از یک سو معماری بندر لافت و بادگیرهای خانه هایش شما را شگفت زده می کند، از طرفی با داشتن قلعه پرتغالی ها و چاه های تاریخی امکان سفر به تاریخ را به شما می دهند و همچنین کمی بعد فرصت همنشینی با ناخداها و شنیدن قصه های دریا را برایتان بازگو می کنند که همگی تنها کوچکترین جاذبه های منحصر به فرد این روستای دیدنی محسوب می شوند که در ادامه سلام پرواز قصد دارد شما علاقه مندان را با این مقصد دیدنی آشنا کند.

 

این روستای آرامش بخش و قدیمی با بادگیرهایی کوتاه و بلند در پشت بام خانه‌ ها مزین شده است و همگان را شیفته زیبایی ها و جاذبه های متنوع خود می کند.

تاریخچه روستای لافت

روستای بندری لافت قدمت بسیار زیادی دارد و چیزی در حدود به هزاره اول پیش از میلاد برمی گردد یعنی درست زمانی که اولین سکونتگاه ها در قشم در دست انجام بود، وجود راه دریایی و دسترسی به آب شیرین باعث شکل گیری این سکونتگاه بسیار زیبا شده است. شما گردشگران عزیز وقتی در این روستا پا می گذارید، دنیای متفاوتی را خواهید دید و مطمئنا لحظاتی خوب و به یاد ماندنی براییتان به ثبت می رسد. جالب است بدانید که بافت روستا که در دوره های مختلف شکل گرفته دارای 3 بخش متفاوت میباشد. بافت اصلی، به عنوان بافت قدیمی روستا و دو بخش دیگر نیز بافت جدید روستا بشمار می روند و نیز بافت اصلی شامل ساختمان های فشرده در دل هم، کوچه های کم عرض و بادگیرها محسوب شده که در این بافت، مسیر ساحلی آسفالته هست که دسترسی‌ سریع به وسایل حمل و نقل را آسان تر کرده است و نیز در بقیه بخش ها ساخت و سازها به صورت پراکنده با جمعیت کم به چشم می خورد و بخش شمالی هم که ورودی اصلی روستا محسوب می شود، ساخت و سازها خیلی محدود شده است.

 

آشنایی با روستای لافت جزیره قشم

همانطوری که می دانید زیبایی‌ های سواحل جنوبی کشورمان کم نیستند و به هر طرف از این خطه که نگاه میکنید، شهرها و روستاهای گوناگونی با فرهنگ های متنوعی را می ‌بینید که با حال و هوای جذاب و معماری خاص خود شما را محصور خود می کنند. یکی از این منطقه ‌های دیدنی ” روستای لافت قشم ” نام دارد. روستایی نه چندان بزرگ با مردمانی خونگرم و مهربان که میزبان هزاران گردشگر و توریست است که در همه شرایط سعی دارند تا به شما کمک کنند. این روستای آرامش بخش با بادگیرهایی کوتاه و بلند در پشت بام خانه‌ ها مزین شده و همگان را شیفته می کند. وقتی در کوچه ‌های باریک روستای لافت قشم قدم زنان راه می روید، گویی که هزاران کیلومتر از هیاهو و شلوغی شهرهای بزرگ دور شده و آرامشی مطلق انتظار شما را میکشد. زیبایی هایی همچون بوی خاک خیس خورده، آسمانی همچون دریا آبی و ساختمان ‌هایی ساده در کنار هم، شاید از معدود مناظری رویایی باشد که این روستا تجربه می کنید. 

همچنین مردم محلی روستای لافت قشم همیشه در این تلاش هستند تا بافت قدیمی خانه‌ هایشان را حفظ کرده و بادگیرهای منازلشان را استوار و محکم نگهداری نمایند و نیز در مرکز این روستای زیبا مسجد لافت قرار دارد که توسط خانه ‌ها محاصره شده است و با تک مناره‌ سفید خود همچون نگینی جذاب از دور خودنمایی می کند و شاید جالب باشد این را هم بدانید، جذابیت ‌های این روستا تنها به همین موارد ختم نمی‌ شود. قلعه‌ نادری، قلعه‌ پرتغالی ‌ها، آب انبار، گورستانی تاریخی و چاه‌های تلا و کلی جاذبه های متنوع دیگر از جمله دیدنی های قشم در حومه‌ روستای لافت محسوب می شوند که با زیبایی خود شما را به دل تاریخ و فرهنگ این منطقه می‌ برند. شک نکنید که از این روستای چشمنواز حسابی خوشتان خواهد آمد و کلی لذت می ‌برید. اگر تا به حال با تور قشم همسفر نشده اید، پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر چمدان هایتان را بسته و راهی این سرزمین بکر و رویایی شوید و از بودن در آنجا نهایت لذت را ببرید. در آخر پیشنهاد می کنیم که در سفر به این منطقه از دیگر مکان های جذاب قشم اعم از: جزایر ناز، بام قشم، تنگه عالی محمد، غار نمکدان و تنگه چاهکوه و … بازدید کنید و تجربیات جدیدی را به دست بیاورید.

 

جاذبه های شگفت انگیز روستای لافت

 

  • معماری روستا 

به کارگیری بادگیرهای متنوع در ساخت خانه ها، یکی از ویژگی های مهم این روستاست که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند و باعث شده تا این روستا به بندر بادگیرها هم شهرت پیدا کند. در اینجا خانه های بسیار نزدیک به هم بنا شده و بافتی متراکم و فشرده در روستا بوجود آورده است. بادگیرهای کوچک و بزرگ نیز در میان همین بافت سر برآورده و بر شکوه و زیبایی لافت افزوده اند. همچنین این روستا گذرگاه هایی تنگ و باریک ایجاد کرده و ساختار کوچه ها در آن به شکلی است که معمولا به بن بست نمی رسند و به محله های دیگر دسترسی پیدا می کنید. توجه داشته باشید که عنصر شکوهمند لافت، بادگیرهای آن هستند که به صورت دو طرفه یا چهارطرفه ساخته شده اند و نیز وجود این بادگیرها کاربردی حیاتی برای مردم روستا دارند؛ اما با این وجود از هنر ایرانی بی نصیب نشده اند و تزیینات کمی از جمله اشکال اسلیمی (طرح های گیاهان و ساقه های مارپیچ) در آنها به خوبی مشاهده می شود.

 

  • بام لافت

یکی از دیدنی ترین بخش های روستای لافت، محلی بنام ” بام لافت ” است که در میان دو بافت قدیمی و جدید روستا جای خوش کرده است و امکان تماشای چهره دیروز و امروز لافت را برای شما علاقه مندان مهیا ساخته است. در یک سو بادگیرهای قدیمی را خواهید دید که بر فراز خانه ها شما را ترغیب به دیدن آنها می کنند و در فاصله کمی از خلیج فارس قدعلم کرده اند. در طرف دیگر بام لافت، چهره ای متفاوت از روستا را به شما نشان می دهد؛ سازه هایی امروزی و زیبا که به ندرت بادگیر در آنها استفاده شده و گویی سنت خانه سازی را در لافت را به کل تغییر داده اند.

 

  • جنگل های حفاظت شده حرا

جنگل های حفاظت شده حرا در اصل یکی از شاهکارهای طبیعت در سواحل جنوبی ایران و جزیره قشم محسوب می شوند که در سطح جهانی شهرت و محبوبیت ویژه ای دارند. همچنین این جنگل ها میزبان درختان مانگرو هستند که با آب شور و شرایط نامناسب به راحتی کنار آمده و همین ویژگی باعث شده تا از آنها به عنوان یک گیاه استثنایی یاد می شوند. لازم به ذکر است که در کنار پوشش گیاهی خاص اینجا، وجود جانداران در این جنگل ها، بر این جاذبه می افزاید. در نهایت جنگل های حرا میزبان خوبی برای جانداران زیر هستند:

* آبزیانی همچون خرچنگ، مار دریایی، شیلو، کلینگ (نوعی از صدف)

* پرندگانی همچون مرغ ماهیخوار یا حواصیل، لک لک، مرغ سقا، مرغابی و مرغ دریایی

* دوزیستانی همچون انواع مختلف قورباغه

توجه داشته باشید که برای رفتن به حرا باید سوار قایق بشوید و به همراه یک راهنمای محلی مسیر کوتاهی را بگذرانید و در ادامه هزینه قایق سواری در این جنگل ها 90000 هزار تومان برای یک قایق است و میان مسافران تقسیم می شود.

 

  • قلعه نادری لافت

جاذبه بعدی در روستای لافت ” قلعه نادری ” نام دارد که در جنوب روستای لافت قرار گرفته است. در این منطقه قلعه مخروبه ای قرار گرفته که نزد اهالی با عنوان قلعه نادری یا نادرشاهی شناخته و نامبرده می شود. لازم به ذکر است که قلعه نادری بر اساس یک نقشه مربع شکل بنا شده و آثاری از باروی قلعه، 30 حلقه آب شیرین، 3 برکه آب، 2 آب انبار قدیمی و باقیمانده 4 برج، تمام چیزی است که از آن بر جای مانده و موضوع مهم اینکه تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نیست؛ اما بسیاری عقیده دارند که این قلعه بر روى پایه‌ هاى دژهاى کهن و باستانى قبل از اسلام قرار گرفته است و ساخت آن به سال های دور باز می گردد.

 

یکی دیگر از دیدنی های روستای لافت، با نام قلعه پرتغالی ها شناخته می شوند که در کنار گورستان قدیمی روستا جای گرفته است. این قلعه به دستور آلفونسو آلبرکرک، دریانورد پرتغالی و در سال 1507 میلادی ساخته شده و نیز این دریانورد، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف نمود و پرتغال از این طریق به مدت 110 سال بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط پیدا کرد. این را هم بدانید که در این مدت سازه های متنوعی در جنوب ایران ساخته شد که این روزها آثار آنها در بخش های مختلف جزایر خلیج فارس دیده می شوند.

 

  • چاه های تلا

یکی از جاذبه های شاخص لافت، وجود تعداد زیادی چاه با عمق 3 تا 6 متر در این روستا بشمار می رود که آب شیرین، شور، گرم یا سرد دارند و بسیار هم محبوبیت دارند. بر طبق گفته های ساکنان، سازنده این چاه ها شخصی به نام خواجه کریم یا خواجه کرم بوده و در گذشته تعداد آنها به نشان روزهای سال های کبیسه به 366 عدد میرسیده است. در روزگاران قدیم در فصول پر بارش، این چاه ها پر از آب می شده و ساکنان روستا در آنها را می پوشاندند تا در طول سال هر روز در یکی از آنها را باز و از آب آنها استفاده کنند. همچنین چاه های تلا در میان مردم از قداست خاصی برخوردار هستند و بنا بر عقیده شان، درختان روستا گواهی بر وجود آب شیرین در چاه های تلا بوده و از این چاه ها محافظت می کنند و در آخر امروزه تنها 33 عدد از این چاه ها باقی مانده که بر اساس شکل چاه و نوع آب نام های متفاوتی را به خود اختصاص داده اند.

 

  • زیارتگاه های لافت

یکی از جاذبه های لافت وجود زیارتگاه های گوناگون در بافت روستا و اطراف آن بشمار می رود که درست در فاصله کوتاهی از لافت، جزیره کوچکی به نام ” شیخ اندر آبی ” قرار گرفته شده که فاقد سکنه بوده و در موقع مد دریا بخش هایی از آن در زیر آب پنهان می شود. همچنین در شمال این جزیره مکانی مقدسی قرار دارد که به زیارتگاه شیخ اندرآبی معروف می باشد و ماهیگیران و دریانوردان احترام زیادی برای آن قائل هستند و از دیگر زیارتگاه های موجود در این روستا نیز می توان به : زیارتگاه شیخ موسی، زیارتگاه شیخ شمس الدین و زیارتگاه سید حسن منصور اشاره نمود که همگی در کنار قبرستان های روستا می باشند.

 

  • آب انبارهایی با سقف گنبدی

آب انبارها نقش مهمی را در تامین آب شیرین در این روستا داشتند و در سواحل جنوبی ایران، آنها را با عنوان ” برکه ” به معنای محل ذخیره آب باران، نیز می شناسند. در لافت و اطراف آن حدود 34 برکه هست که با سقف های گنبدی شکل و سفید رنگ شان شما را شیفته خود می کنند؛ جالبه بدونید که این نوع سقف در برابر گرمای جنوب ایستادگی کرده و مانع تبخیر آب می شود. در ادامه برکه سنگی لافت یکی از دیدنی ترین نمونه ها در جنوب ایران می باشد که در کنار چاه های تلا و قلعه نادری قرار گرفته شده و تاریخ ساخت آن به 400 سال قبل بر می گردد. عمق این برکه 10 متر و دهانه ای به قطر 12 متر را داراست و نیز آب باران پس از سرازیر شدن به این برکه به سمت چاه ها راهی می شوند و آنها را پر می کند.

 

البته در آخر توجه داتشه باشید که این جاذبه هایی که نام بردیم، تنها بخشی از جاذبه های شگفت انگیز روستای لافت هستند که ما به مهمترین های آنها پرداخته ایم. تعداد بسیار زیادی اماکن دیدنی و جذاب در این منطقه هستند که دیدن از همه آنها را پیشنهاد می کنیم.

 

دسترسی به روستای لافت 

برای رسیدن به روستای لافت دو راه وجود دارد؛ در روش اول باید خودتان را به قشم برسانید و از آنجا به وسیله تاکسی یا ماشین شخصی از جاده شمالی جزیره بعد از 1 ساعت به لافت برسید و نیز در روش دوم نیز باید ابتدا به بندرعباس بروید و از طریق بندر پل سوار کشتی شوید و به لافت برسید. البته اگر با ماشین شخصی سفر کرده اید، این امکان را دارید که ماشینتان را از طریق اسکله به وسیله لندیگراف وارد جزیره نمایید و نیز این کشتی ها به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به شما هستند، پس در هر ساعتی که رسیدید جای نگرانی وجود ندارد.


 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور