The island of Qeshm

جزیره هنگام قشم

28 خرداد 1401

12 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

جزیره زیبای هنگام از مجموعه جزایر خلیج ‌فارس در کنار جزیره قشم می باشد که به دلیل وجود دلفین‌ ها در آب‌ های نزدیک به جزیره، شهرت و محبوبیت ویژه ای نزد گردشگران و توریست های خارجی پیدا کرده است. این جزیره‌ زیبای کوچک در جنوب جزیره‌ قشم جای گرفته است و فاصله‌ آن تا قشم در حدود 29 مایل دریایی می باشد. لازم به ذکر است که جزیره هنگام از مجموعه جزایر خلیج ‌فارس و در مجاورت جزیره قشم قرار گرفته است؛ پس اگر قصد دارید در تعطیلات نوروزی یا تابستانه سفری با تور قشم را تجربه کنید، پیشنهاد می ‌کنیم که حتما در برنامه تفریحی خود از جزیره‌ زیبای هنگام و دسته ‌های دلفین که با حرکتی هماهنگ بر روی آب ظاهر می ‌شوند دیدن کنید و تمامی جاذبه های آن را از نزدیک ببینید و لذت ببرید.

 

جزیره زیبای هنگام از مجموعه جزایر خلیج ‌فارس در کنار جزیره قشم می باشد که به دلیل وجود دلفین‌ ها در آب‌ های نزدیک به جزیره، شهرت و محبوبیت ویژه ای نزد گردشگران و توریست های خارجی پیدا کرده است.

معرفی جزیره هنگام قشم

جزیره هنگام یکی از بکرترین و شگفت انگیزترین دیدنی های قشم به حساب می آید که به واسطه خاک سرخ زیبایی که دارد از شهرت بالایی برخوردارند. این جزیره در اصل مقصدی برای خوشگذرانی و لذت بردن از جلوه زیبای خلیج نیلگون همیشه فارس بشمار می رود. در ضمن اگر به دنبال یک مقصد فوق العاده هیجان انگیز برای دور شدن از هیاهوی زندگی و شلوغی شهر هستید پیشنهاد ما سفر با تور قشم است. در این سفر شما بازدید کنندگان دنیای متفاوت و پر از هیجان این جزیره را از نزدیک مشاهده می کنید و سفر به یادماندنی را برای خود و خانوادتان رقم می ‌زنید. این جزیره توریستی در 2 کیلومتری جنوب ‌شرقی قشم قرار گرفته که مساحت آن به 33 کیلومتر مربع می ‌رسد و ساختاری شبیه یک مخروط ناقص دارد که دیدنش برای هر بیننده ‌ای لذت بخش است. خوب اولین تفریح شما در سفر به جزیره هنگام با قایق‌ سواری در آب ‌های خلیج ‌فارس شروع می ‌شود، در اصل می توان گفت خاطره‌ سازی سفرتان از همین جا آغاز گشته و تا پایان سفرتان با شما همراه است. این جزیره با مساحت کوچک و ظاهر ساده ‌ای که دارد، از میهمانان خود به طرز باورنکردنی میزبانی می ‌کند و به شما قول می دهیم شیرین ترین لحظات عمرتان را برای شما خواهد ساخت. 

 

در این جزیره خبری از ههمهمه، خیابان و ماشین نیست و همه چیز دست به دست هم داده تا شما آرامش کامل را از نزدیک تجربه کنید و خاطرات به یاد ماندنی را برای خود و همراهانتان بسازید. سواحل جزیره هنگام با زیبایی های چشمنوازش از هر سو این جزیره را احاطه کرده است، به طوری این امکان را دارید که دقایقی را در کنار آن نشسته و رقص امواج پهنه نیلگون خلیج فارس را مشاهده و غرق سکوتش شوید. پیشنهاد می ‌کنیم در سفر به جزیره هنگام اصلا از تماشای شب ‌های ساحل غافل نشوید، چرا که ساحل درخشان این جزیره در شب چهره جادویی به شما هدیه می کند و آب در آن به رنگ آبی درخشان جلوه گری می کند که چنین صحنه ‌ای بر اثر فعالیت آبزیانی به نام فیتوپلانکتون‌ های دریایی است که در این دریا زندگی می‌کنند، به وجود آمده و در ادامه این جزیره در ایام خاصی از سال میزبان دلفین ‌های زیبا و بامزه ای هم هست که به نزدیکی ساحل جزیره هنگام می‌ آیند و نمایش ‌های تماشایی و بی نظیری را به نمایش عموم می ‌گذارند. برای دیدن این صحنه شما مسافران باید با افراد محلی و با تجربه این جزیره سوار بر قایق بشوید و خود را به میان آب‌ های خلیج فارس برسانند و چند دقیقه ‌ای را در این منطقه که منتظر باشید، دلفین‌ ها به سطح آب می آیند و هنرنمایی هایشان را شروع می کنند. مهمه بدونید در جزیره هنگام می ‌توانید لاک پشت پوزه عقابی که از گونه‌ های ارزشمند و کمیاب ایرانی است را از نزدیک مشاهده کنید. راستی یادتان باشد که در سفر به جزیره هنگام و بازدید از جاذبه های آن، گرفتن کس های یادگاری را فراموش نکنید چرا که سوژه‌ های زیبا و محصور کننده زیادی منتظر شما هستند که به یادگار برایتان بمانند.

 

جاذبه های شگفت انگیز جزیره هنگام

  • ساحل زیبا و درخشان هنگام

هیچ چیز دلچسب تر از نشستن و قدم زدن در کنار ساحل زیبا و درخشان جزیره هنگام نمی تواند خستگی زندگی شهری و شلوغی ذهنتان را از تن بیرون کند. با توجه به اینکه طول نوار ساحلی هنگام، 50 کیلومتر است و در هر قدم، تصویری متفاوت از دریا را نظاره گر هستید، همچنین می توانید به سراغ سواحل صخره ای این منطقه بروید و یا سواحل شنی آن را برای استراحت انتخاب کنید؛ در هر صورت با دیدن شکوه امواج خلیج فارس غرق لذت و آرامش می شوید و نیز شباهت ساحل و آب های درخشان جزیره هنگام به سواحل مالدیو و کالیفرنیا باعث شده تا بازدید کنندگان زیادی به این مکان توریستی زیبا سفر کنند. بی شک حساب ساحل نقره ای هنگام از همه سواحل ایران جداست ؛ در این ساحل ذراتی از نوعی کانی براق به چشمتان خواهد خورد که در میان ماسه ها جای خوش کرده اند و جلوه ای درخشان و چشمگیری به ساحل بخشیدند. بسیاری از بازدید کنندگان راه بسیار زیادی را طی میکنند تا دقایقی کوتاه را در این ساحل خوش بگذرانند و از درخشش این ساحل لذت ببرند. البته اگر از تورهای گردشگری مستقر در جزیره قشم و بندر کندالو، بهره مند شوید، این امکان را دارید که سوار بر قایق از کنار این سواحل زیبا بگذرید و شاهد دلبری آنها شوید و نیز برای استفاده از این تورها، احتیاجی به پرداخت هزینه اضافه تری نیست؛ در واقع با خرید بلیط قایق کندالو- هنگام، قایقرانان با مهربانی هر آنچه را که در توانش هست را بشما نشان داده تا گردشی خاطره انگیز را به شما هدیه کند.

 

  • حیات وحش هنگام

این جزیره برای دوستداران حیات وحش می تواند گزینه ای عالی و هیجان انگیز به شمار برود، چرا که این جزیره به واسطه محصور بودنش در آب حیواناتی همچون: دلفین، لاک ‌پشت پوزه عقابی، خاردم مصری که از خانواده سوسمارها هستند در آن زندگی می کنند. البته حیات وحش هنگام تنها به اینها ختم نمی شود چرا که جانور دیگری به نام جبیر هم در آن زندگی می کند که یکی از انواع آهوی بومی شبه ‌قاره هند و ایران می باشد که در کشورهای اطراف کشورمان مثل هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران دیده شده است‌ و بیشتر مناطق بیابانی و گرم را به عنوان زیستگاه خود انتخاب می کند. در ادامه لازم به ذکر است که با فرا رسیدن فصل پاییز، آب های خلیج فارس میهمانان تازه ای را میزبانی خواهد کرد و نیز در اواسط این فصل، دلفین ها یک به یک خودشان را به نزدیکی هنگام میرسانند و تا اواسط اردیبهشت ماه هم در همین منطقه می مانند. شنیده ها حاکی بر این است که تاکنون 13 گونه از 40 گونه دلفین در آب های ایران از جمله خلیج فارس و دریای عمان به ثبت رسیده شده اند. دلفین های بازیگوش در آب بالا و پایین می پرند و نمایشی بسیار جالب و بامزه ای را به راه می اندازند. همچنین گردشگران مشتاق سوار بر قایق ها می شوند و خودشان را به میان آب های دریا می رسانند، آن ها فقط چند دقیقه منتظر می مانند تا اینکه دلفین ها به سطح آب بییندو نمایش شاد آنها را ببینند.

 

  • آکواریومی از ماهی ها

در حوالی جزیره هنگام بخشی جذاب هست که با لقب آکواریوم یا موجودات آکواریومی شناخته می شود؛ جایی که شما می توانید تمام ماهی های رنگارنک، به صورت آزاد و رها را یکجا ببینید و نیز در این بخش، به دلیل شفافیت بالای آب این جانداران دریایی زیبا را به راحتی می توانید مشاهده کنید و تنها کافیست کمی غذا برای آن ها بریزید تا بپرند و حرکات جالبی را به شما نشان می دهند. البته در این میان نباید خرچنگ ها را هم فراموش کنید که بر روی صخره هایی که سر از آب برآورده اند، به این سو و آن سو در حرکتند.

 

  • خاک سرخ هنگام

در جنوب ایران همانطور که همه می دانید خاک های سرخ رنگی هست که همین موضوع باعث شهرت این منطقه شده و اینکه جزیره هنگام هم از این موهبت طبیعی و بی مانند بی بهره نیست و خاک سرخ رنگ آن از جذابیت های این منطقه به حساب می آید. در این جزیره کوه ‌ها و خاک‌ های قرمز رنگی وجود دارد که با عنوان ” گِلک ” خوانده می شوند و در صنایع بسیاری به کار گرفته می شوند و نیز در صنعت سنگ‌ های تزئینی برای ساخت ساختمان‌ ها از این خاک مورد استفاده قرار میگیرد و ساخت و ساز اسکله و سایر تاسیسات نیز با استفاده از آن انجام می شود و نیز مردم این منطقه، از خاک اینجا برای تهیه نوعی مربا نیز استفاده می کنند که به مربای سوراخ شناخته و محبوبیت ویژه ای دارد.

 

  • بازار هنگام

بازار هنگام یکی از دیدنی ترین بازارهای محلی و قدیمی کشورمان می باشد؛ این بازار با مصالح بومی و محلی بنا شده و در قدم به قدم آن رنگ و بویی از سنت های کهن جزیره شما را شیفته خود می کند. فروشندگان با لباس های خوش رنگ و لعاب محلی، زیباترین دست سازه های شان را که از صدف ها ساخته اند به شما نشان داده و می فروشند. بازار هنگام تنها جایی برای خرید در این منطقه بشمار نمی رود بلکه به شما این فرصت را می دهد تا با مردم بومی همنشین شوید و داستان های جالبی را در مورد دریا از آن ها بشنوید.

 

  • بقایای استعمار

موقعیت مهم جغرافیایی جزیره هنگام باعث شده است تا توجه انگلیسی ها به آن جلب شود؛ به اعتقاد آن ها، این جزیره با داشتن سواحل عمیق و مناسب برای لنگر انداختن کشتی ها و وجود چاه های آب و همچنین به علت واقع شدن در منطقه مهم استراتژیک نظامی، اهمیت بسیار زیادی داشته است. همین موضوع مهم باعث شده تا در دوره هایی از تاریخ، بیگانگان به این جزیره بیایند و آن را اشغال کنند. هنوز آثار این تجاوزها در جزیره دیده می شود.

 

  • سنگ مادر و دختر

در این روستا چندین روستا هم در دل هم قرار گرفته اند که در یکی از این روستاها که نام آن ” غیل ” است سنگ هایی به چشم می خورد که شبیه به انسان می باشند. روایت های بسیار متنوعی درباره آنها گفته شده است، که یکی از آن ها به این صورته که در زمان های دور مادر و دختری به هنگام فرار از دست زورگویان زمانه از خالق خود کمک می خواهند که خدا هم آن ها به شکل سنگ می کند. امروزه این تندیس سنگی، به یکی از جاذبه های هنگام تبدیل شده که قطعا ارزش دیدن و عکس گرفتن را دارد.

 

  • نخلستان های هنگام

در اصل جنوب همیشه معروف به نخلستان هایش است و توجه داشته باشید که وقتی به سمت جزیره هنگام سفر کردید حتما در بین درختان نخل سر به فلک کشیده این جزیره قدم بزنید و از شکوه و عظمت این درختان لذت ببرید و کلی عکاسی کنید . بزارید این روزهای خوش تور قشم شما همیشه به یاگار بماند.

 

  • پارک کروکودیل

با کمی جستجو در منابع مختلف، میان جاذبه های هنگام، نام ” پارک کروکودیل ” توجه شما را به خود جلب کرده و به چشم تان خورده است اما این را هم بدانید که مدت هاست دیگر در این جزیره وجود ندارد و به قشم انتقال داده شده است. درست است که مزرعه کروکودیل نوپَک در سال 1389 در جزیره هنگام بازگشایی شد و شروع به فعالیت کرد اما کروکودیل های آن در سال 1390 به پارک کروکودیل نوپک در قشم انتقال پیدا کردند و در سال 1392 برای اولین بار تکثیر کروکودیل ها در این مکان صورت گرفت و امروزه این پارک در قشم پذیرای شما عزیزان می باشد؛ پس اگر راهی هنگام شدید دیگر به دنبال آن نگردید.

 

دسترسی به جزیره هنگام در قشم

برای رفتن به جزیره هنگام اول باید به جزیره قشم سفر کنید. هیچ راه دیگه‌ ای هم از هیچ کجای دنیا برای دسترسی به آن وجود ندارد. برای این کار در هر کجای قشم که باشید باید خودتون رو به ” اسکله کندالو یا اسکله شیب دراز ” برسانید و از آنجا بلیط قایق تهیه کنید و سوار قایق شوید و بعد از چند دقیقه میرسید به هنگام زیبا برسید و میز فرق چندانی هم ندارد که بخواهید از کدام اسکله سوار بشوید؛ برای اینکه بدانید مسیر چه شکلی است اولین کار استفاده از نقشه گوگل می باشد. با این حال اگر محل اقامت شما شهر قشم است، می‌ توانید یکی از دو مسیر زیر را انتخاب نمایید. مثلا یا از جاده ساحلی جنوبی بروید که این جاده کنار ساحل بوده و منظره دریا کاملا مشخص است و نیز مسیر دیگر هم از اتوبان قشم – درگهان میگذرد و از آنجا به طرف فرودگاه و اسکله شیب دراز ادامه پیدا می کند. در ادامه اگر هم محل اقامتتان درگهان می باشد، باید ابتدا باید مسیر دوم که از درگهان عبور می‌ کند را انتخاب کنید، اما این مسیر به درد زمانی می ‌خورد که با ماشین خودتان همراه شدید و اگر هم ماشین ندارید تاکسی ها راه رو به خوبی می شناسند و شما را به اینجا خواهند آورد.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور