How is Ankara's public transportation system?

سیستم حمل و نقل عمومی آنکارا چگونه است؟

1 تیر 1401

7 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

ترکیه از اصلی ترین مقاصد گردشگران ایرانی به شمار می رود و تقریبا اکثر شهرهای آن در لیست سفرهای ایرانی قرار می گیرد. آنکارا پایتخت ترکیه است و از نظر وسعت بعد از استانبول دومین شهر به حساب می آید. از نظر گردشگری استانبول در جایگاه بالاتری قرار دارد اما با این حال آنکارا نیز شهر دیدنی و جذابی است. بسیاری آنکارا را تنها شهری سیاسی و دولتی می دانند اما این فقط یک بعد آن است و اتفاقا تور آنکارا می تواند برای گردشگران بسیار دلنشین باشد. قبل از سفر نه فقط به آنکارا بلکه به شهر یا کشوری لازم است اطلاعات مهمی را درباره آن به دست آورید خصوصا اگر نخواهید با آژانس های مسافرتی سفر کنید. یکی از مهم ترین این اطلاعات سیستم حمل و نقل و نرخ کرایه های وسایل نقلیه است. موضوع به این سادگی می تواند هزینه های سفرتان را حسابی تغییر دهد.

 

در سفرهای خارجی که با تورهای مسافرتی سفر نمی کنید بهترین راه برای گشتن در شهر استفاده ار وسایل نقلیه عمومی است.

معرفی بهترین وسایل نقلیه عمومی در آنکارا

در سفر به آنکارا بهترین راه برای گشتن در شهر  طی کردن مسیرها استفاده از پایانه های حمل و نقل عمومی است چرا که هم امنیت بیشتری دارد و هم از نظر هزینه برایتان به صرفه تر تمام می شود. سیستم حمل و نقل آنکارا شامل تاکسی، اتوبوس، مترو و دولموش می شود که در این بین مترو آنکارا بهترین گزینه است.

 

سیستم مترو آنکارا

متروی شهر آنکارا از سال 1997 میلادی تاسیس شد و اولین خط آن از مرکز شهر تا شمال غربی کشیده شده و کم کم این خطوط افزایش یافتند به طوری که امروز این شهر 6 خط فعال دارد. مترو مناسب ترین وسیله برای سفرهای شهری در کل جهان است چون از ترافیک شهری کاملا دور است و افراد راحت تر مسیرهای خود را طی می کنند. برای خرید بلیط مترو می توانید از باجه های مخصوص یا حتی دکه ها تهیه کنید. نرخ بلیط مترو حدود 4 لیر است که اگر آنکارا کارت داشته باشید قیمت آن تا حدود 2.5 لیر کاهش می یابد. ساعات کاری مترو نیز از 6 صبح تا 11.30 دقیقه شب ادامه دارد و ایستگاه های آن تقریبا تمام محله ها را پوشش می دهد.

 

اتوبوس در آنکارا

اتوبوس ها تقریبا وسایل نقلیه ارزانی هستند و سفر با آن ها جذابیت های خاص خودش را دارد. اتوبوس رانی در آنکارا به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می شود؛ اتوبوس های دولتی که تحت نظر شهرداری هستند رنگ متفاوتی از اتوبوس های خصوصی دارند. در هر دو صورت نرخ بلیط اتوبوس برای هر مسیر حدود 2.5 لیر است که هم می توان بلیط تهیه کرد و هم می توان از آنکارا کار استفاده کرد. سفر با اتوبوس با معطلی همراه است به هر حال هم ترافیک وجود دارد و هم این که اتوبوس مجبور است پشت چراغ قرمز ها توقف کند اما یک مزیت مهم دارد و آن تماشای شهر است. شاید به نظرتان خیلی جذاب نباشد اما زمانی که وارد شهری جدید می شوید؛ خیابان ها، مغازه ها، کافه ها و … همه می توانند دیدنی و سرگرم کننده باشند. اتوبوس ها نیز تمام شهر را پوشش داده اند و حتی می توانید از فرودگاه تا مرکز شهر را با اتوبوس طی کنید؛ البته هزینه آن بیشتر می شود و حدود 13 لیر برایتان آب می خورد. اتوبوس های فرودگاه به صورت 24 ساعته حرکت می کنند و هر زمان که به فرودگاه بین المللی آنکارا برسید می توانید از آن ها استفاده کنید.

 

تاکسی های آنکارا

تاکسی ها وسایل راحت تر و خصوصی تری هستند و بیشتر به درد زمانی می خورد که وسایل زیادی مانند چمدان و ساک همراهتان استو تاکسی های آنکارا با رنگ زرد مشخص شده اند و پلاک تمام آن ها با حرف T شروع می شود. تاکسی های فرودگاهی مانند اتوبوس های آن به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند. هزینه تاکسی ها شامل دو بخش می شود؛ به این معنا که ابتدا که سفر می شوید هزینه ای 2 لیری برایتان در نظر گرفته می شود و بعد از آن بسته به مسافتی که طی می کنید نرخ کرایه محاسبه می شود. محاسبه نیز توسط تاکسی متر صورت می گیرد که مسافر نیز می تواند آن را ببیند.

 

دولموش چیست؟

دولموش در واقع همان مینی بوس ها یا ون ها هستند که به صورت یک سیستم یک پارچه مسافران از نقاط مختلف شهر جا به جا می کنند. دولموش ها ایستگاه های مشخصی دارند اما بنا به درخواست مسافر در طی مسیر نیز می ایستند. کرایه آن ها به صورت الکترونیکی پرداخت نمی شود و وجه را باید به راننده یا فردی که کنار او قرار دارد تحویا دهید. دولموش ها تابلویی دارند که مسیرشان را مشخص می کند؛ ایستگاه ابتدایی و انتهایی روی آن نوشته شده است. نرخ آن ها را شهرداری مشخص می کند و رانندگان موظف هستند قیمت کرایه در قسمتی در معرض دید نصب کنند.

 

تراموا

تراموا ها یکی از جذاب ترین وسایل رفت و آمد برای گردشگران است. این وسیله در بعضی شهرهای ترکیه مانند ازمیر، استانبول، آنتالیا نیز استفاده می شود. تراموا در واقع نوعی قطار برقی است که باید روی ریل های مخصوص به خود حرکت کند. در مسیر حرکت ترامواها ایستگاه های مختلفی وجود دارد و بسیاری از مناطق شهر ارا طی می کنند. نمونه های قدیمی آن معمولا ظاهری قرمز و بامزه دارند که بیشتر نیز در استانبول دیده می شوند؛ بسیاری از گردشگران سوار شدن به این وسیله را نوعی تفریح و سرگرمی می دانند. از نظر هزینه نیز وسیله ای گران محسوب نمی شوند و حدودا برای هر مسیر 2.5 لیر باید پرداخت کنید. با استفاده از این وسیله می توانید شهر را به خوبی بگردید و بسیاری از خیابان ها و محله های آن را که ممکن است از جذابیت ها و دیدنی های آنکارا باشند، را در مسیرتان ببینید.

 

قطار بین شهری آنکارا

راه آهن آنکارا یکی دیگر از وسایل ارتباطی است که البته برای سفرهای بین شهری بیشتر استفاده می شود. هرچند که در غربی ترین و شرقی ترین قسمت های شهر نیز ایستگاه دارد. این راه آهن به صورت سریع السیر نیز فعالیت دارند و بسیاری از گردشگران که در سفر به ترکیه چند شهر را برای بازدید در نظر گرفته اند می توانند از خطوط راه آهن استفاده کنند. البته این خطوط در سراسر کشور گسترده نشده است اما مسیر شهرهای بزرگ و مهم مانند استانبول در خطوط راه آهن ترکیه در نظر گرفته شده است. فاصله آنکارا تا ازمیر با قطار حدود 2 ساعت است و با استانبول نزدیک به 4 ساعت طول می کشد. بنابراین اگر به اندازه کافی وقت داشته باشید می تواند سری هم به شهرهای دیگر ترکیه بزنید. نرخ بلیط قطارها بسته به مسافتی که طی می کنید متفاوت است. البته این نرخ در مقایسه با هواپیما ارزان تر است و از این جهت سفرهای زمینی با قطار  از تهران به آنکارا و استانبول هزینه کمتری دارد.

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور