Tourist attractions of Azerbaijan

جاذبه های گردشگری کشور آذربایجان

26 خرداد 1401

9 دقیقه زمان مطالعه

بدون دیدگاه

اگر در فکر انتخاب سفری لذت بخش و در عین حال کم هزینه پهستید در این مقاله با ما همراه شوید تا در ادامه جاذبه‌های گردشگری کشور آذربایجان را به شما معرفی کنیم. این کشور با طبیعتی زیبا و جاذبه های دیدنی در طول تاریخ به امپراطوری های بزرگی چون ایران، عثمانی و شوروی تعلق داشته و سر انجام در سال 1991 به کشوری مستقل تبدیل شده است؛ اکنون آذربایجان کشوری با جاذبه گردشگری بالاست که سفر به آن جز سفرهای ارزان قیمت تر محسوب می شود؛ از مهم ترین و پرتوریست ترین شهرهای این کشور، شهر زیبای باکو پایتخت آذربایجان بوده که یکی از شهرهای زیبا منطقه قفقاز نیز هست.

اکنون آذربایجان کشوری با جاذبه گردشگری بالاست که سفر به آن جزو سفرهای ارزان قیمت تر محسوب می شود.

جاذبه های دیدنی و طبیعی در آذربایجان

کوه بش بارماک داغی

اگر به جاذبه‌ های طبیعی علاقه دارید و ترجیح می‌دهید تا پس از سفر به هر کشوری، در ابتدا جاذبه‌ های طبیعی آن را مشاهده کنید، ما به شما پیشنهاد میکنیم پس از سفر به آذربایجان از کوه پنج انگشت یا همان بش بارماک داغی دیدن کنید؛ این کوه که در باکو واقع شده است، از اماکن مقدس آذربایجان به حساب می آید و علاوه بر گردشگران، بومیان منطقه نیز به وفور از آن دیدن می کنند.

 

شهر شکی | Sheki

اگر به مناطق قدیمی علاقه دارید، حتما سری هم به شهر شکی بزنید؛ این شهر در برگیرنده کاروانسراها و مساجد بسیاری زیبایی است که با هنر بسیار زیادی زینت پیدا کرده اند؛ اغلب جاذبه های تاریخی این شهر به قرن 18 میلادی مربوط است؛ برای اینکه بتوانید از این شهر زیبا دیدن کنید، باید به شمال غربی باکو سفر کنید.

 

خان سارای | Khan Saray

اگر به معماری های  شرقی علاقه دارید، می توانید از خان سارای در نخجوان نیز دیدن کنید؛ این بنای زیبا که به قرن 18 میلادی تعلق دارد، زیبایی های زیادی را در برگرفته است؛ این بنای منحصر به فرد از دو طبقه مجزا تشکیل شده است و در حال حاضر دارای 8 سالن می باشد و به عنوان موزه فرش به کار گرفته می شود. 
در این موزه بیش از 2000 فرش متنوع و زیبا برای بازدید عموم گذاشته شده است که در این میان 305 تخته از آن در میان فرش های بسیار ارزشمند و نفیس جای دارد.

 

دریاچه باتابات | Batabat Lake

دریاچه باتابات از سه دریاچه نسبتا بزرگ تشکیل شده است؛ برای اینکه بتوانید این دریاچه بسیار زیبا را از نزدیک ببینید باید در فاصله 62 کیلومتری از کوه های قفقاز قرار بگیرید؛ منظره ای که در این دریاچه خواهید دید واقعا شگفت انگیز است و ارزش ساعت ها درنگ را خواهد داشت؛ در اطراف این دریاچه کوه های بلندقامتی قرار گرفته است که به لطف پوشش جنگلی، نمایی فوق العاده را به محیط بخشیده اند؛ اغلب درختانی که در این منطقه وجود دارند، زالزالک هستند؛ اگر می خواهید اوج زیبایی این منطقه را ببینید، بهتر است تا در ماه خرداد به آذربایجان سفر کنید.

 

موزه حسین جاوید

موزه حسین جاوید از دیگر جاذیه های جمهوری آذربایجان به حساب می آید که در نخجوان واقع شده است؛ حسین جاوید یکی از چهره های شناخته شده برای دوستداران ادب است؛ او یکی از بنیان گذاران ادبیات رمانتیک این کشور است که هم اینک آثار زیادی اعم از: تصاویر، نوشته، وسایل شخصی و… در مورد وی در این موزه قابل رویت است.

 

ایچری شهر

در تور باکو می توانید ایچری شهر را نیز ببینید. این شهر قدیمی به خوبی قدمت و تمدن آذربایجان را به گردشگران نشان می دهد؛ در این شهر قدیمی آثاری از دوران پارینه سنگی باقی مانده است؛ آثاری که دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود؛ برای اینکه بتوانید از این شهر قدیمی دیدن کنید باید به مرکز شهر باکو سفر کنید؛ این شهر قدیمی جاذبه های متعددی را در برگرفته است و تعدادی از آنها به عنوان میراثی جهانی در یونسکو ثبت شده اند؛ قلعه دختر، کاخ شیروان شاه و بازار از جمله مهم ترین دیدنی های ایچری شهر به حساب می آیند.

 

موزه فرش آذربایجان

همان طور که پیشتر هم گفتیم، آذربایجان یک کشور تاریخی به حساب می آید؛ پر واضح است که چنین کشوری باید موزه های متعددی را در بر گرفته باشد؛ یکی از دیدنی ترین موزه های این کشور، موزه فرش باکو است که در میان بهترین و مطرح ترین موزه های جهان جای گرفته است ؛ ضمنا سازه این موزه مدرن و چشم نواز است و بالغ بر 14 هزار شی مهم و کمیاب را در خود جای داده است؛ شما می توانید با مراجعه به موزه فرش باکو با فرهنگ و تمدن غنی این کشور بیشتر و بهتر آشنا شوید.

 

مرکز فرهنگی حیدر علی اف

امروزه جذب توریست به یکی از اهداف مهم کشورهای مختلف تبدیل شده است؛ افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری بر  روی صنعت توریسم هستند، باید به دنبال راهکارهایی به منظور جذب بیشتر مخاطبان باشند؛ یکی از این راه ها برپایی پروژه های عمرانی گسترده است؛ کشور آذربایجان به خوبی بر این اصل مهم  توجه داشته است و سعی دارد تا با افزایش این پروژه های عمرانی، گردشگران بیشتری را به سمت این کشور روانه سازد؛ مجموعه فرهنگی حیدر علی اف یکی از این پروژه های مطرح عمرانی در آذربایجان به حساب می آید که به خاطر سازه مدرن و متفاوتش مورد توجه عموم قرار دارد و هدف از ساخت این سازه، حفاظت از تاریخ، فرهنگ، زبان و ارزش های این کشور بوده است و کار ساخت آن در سال 2006 میلادی آغاز شده است.

 

پارک ونیز کوچک

یادتان باشد اگر به آذربایجان سفر کردید، شانس دیدن پارک ونیز کوچک را از دست ندهید؛ این پارک زیبا که در باکو واقع شده است یکی از پرطرفدارترین جاذبه هایی به شمار می رود که همواره نظر گردشگران را به خود جلب می کند؛ در این پارک کانال ها و جزایر متعددی جای دارد که تجربه ای متفاوت را برایتان رقم می زند؛ در این کانال ها قایق های ونیزی را در حرکت خواهید دید که نمایی فوق العاده به محیط بخشیده اند؛ باید اعتراف کرد که ونیز کوچک یکی از مهم ترین جاذبه های آذربایجان به حساب می آید.

 

مقبره نوح نبی | Tomb of Noah

همه ما داستان نوح نبی را شنیده ایم؛ قطعا هر دینی که داشته باشید با نوح نبی آشنایی دارید و احتمالا دوست دارید تا برای یک بار هم که شده مقبره این پیامبر را از نزدیک ببینید؛ برای بازدید از این مقبره باید به نخجوان سفر کنید؛ متاسفانه بخش هایی از این مقبره از بین رفته است و در حال حاضر در دست مرمت قرار دارد؛ بر طبق نظریه کارشناسان این بنا به قرن 8 الی 12 میلادی تعلق دارد.

 

مسجد جامع نخجوان

نجوان یکی دیگر از شهرهای توریستی و مهم آذربایجان است که زیبایی های زیادی را در خود جای داده است، اگر به دیدن معماری مساجد علاقه دارید، حتما مسجد جامع نخجوان را از نزدیک ببینید؛ این مسجد با زیبایی هایش هر نظری را به خود جلب می کند؛ جالب است بدانید که برای ساخت نمای این مسجد از آجرها و کاشی های ایرانی استفاده شده است.

 

برج های شعله

شهر باکو را می توان از سردرمداران حرکت به سمت زندگی مدرن در کشور آذربایجان دانست؛ تا کنون سازه های مدرن زیادی در این شهر ساخته شده است؛ یکی از این سازه ها برج های شعله هستند که به شدت مورد توجه گردشگران قرار گرفته اند؛ از آنجایی که روز به روز بر تعداد طرفداران و علاقمندان به زندگی مدرن افزوده می شود، کشورهای قدیمی و تاریخی هم در تلاشند تا خود را به نحوی به این میدان رقابت برسانند و با ساخت سازه های مدرن توجه افراد بیشتری را به خود جلب کنند ؛ برج های شعله جز آسمان خراش های متفاوت شهر باکو به حساب می آیند که در جذب توریست تاثیر به سزایی داشته اند؛ جالب است بدانید که پیشتر در شهر باکو سابقه آتش پرستی وجود داشته است که در  ساخت این برج ها به این موضوع دقت شده است؛ اگر به ظاهر این سه برج بهتر توجه کنید، متوجه حالت شعله  و آتش در آنها خواهید شد؛ برج های شعله به قدری بلند هستند که می توانید به راحتی آنها را در هر بخشی از شهر ببینید.

 

دریاچه گوی گول آذربایجان

اگر به دنبال یک جاذبه تاریخی بسیار زیبا  و دنج هستید، حتما به سراغ دریاچه گوی گول بروید؛ برای رسیدن به دریاچه گوی گول باید به استانی با همین نام بروید؛ این استان در غرب کشور آذربایجان واقع شده است و به شما این شانس را می دهد که برای ساعت ها استراحت کنید و آرامش به دست آورید.

 

با وجود این که آذربایجان کشوری غنی از نظر منابع نفتی بوده اما امروزه بخش مهمی از درآمد آن به صنعت گردشگری تعلق دارد و از این جهت هتل ها و مراکز رفاهی درجه یک و مدرنی در این کشور دیده می شود، اگر می خواهید به آذربایجان سفر کنید بهتر است سفر خود را لز باکو و سپس نجوان شروع کنید؛ تنها به خاطر داشته باشید اگر در زمستان به این کشور سفر می کنید با خود لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید چون در این فصل آب و هوای آذربایجان بسیار سرد است. 

نظرات

  • با ارسال نظر،‌در بهبود کیفیت محتوای بلاگ سلام پرواز سهیم باشید.
  • نظرات شامل الفاظ رکیک، توهین، و محتوای تبلیغاتی تایید نخواهند شد.
  • نظر شما پس از تایید توسط تیم سلام پرواز، در وبسایت نمایش داده خواهد شد و در صورت ارسال پاسخ به صورت پیامک به شما اطلاع رسانی می‌شود.
مشاوره و خرید تور